Efter 30 år i Israel blev danske IC3-tog sejlet hjem
DSB har købt to brugte togsæt i Israel, der skal anvendes som reservedele til IC3-togene, og de er netop blevet sejlet hjem til Danmark med fragtskib.
Oprindeligt skulle de danske IC3-tog have tilbragt pensionisttilværelsen som regionaltog på Sjælland, men planerne ændrede sig undervejs, og det betyder, at de må tage ti år mere på de lange stræk mellem landsdelene, skriver DSB og transportfirmaet Tschudi Logistic i en fælles pressemeddelelse.
Scandia i Randers, der leverede togene til DSB, lukkede i 2014 og var flere år forinden ophørt med at bygge nyt. Det betyder, at mange af delene i dag er svære at skaffe – hvis det da overhovedet er muligt.
Så det var en kærkommen lejlighed, da Israel Railways kontaktede DSB med henblik på at afhænde nogle af deres tog.
- De israelske togsæt er stort set identiske med vores IC3-tog, så vi besluttede at indlede forhandlinger om køb af to sæt, forklarer materielansvarlig Jens Søndergård Madsen fra DSB Teknik.
IC3-togene måtte sejles hjem
Da handlen efter to år faldt på plads, hyrede DSB transportfirmaet Tschudi Logistics til at forestå transporten fra Israel til Danmark.
Det var i sig selv en kæmpe opgave, men den skulle snart vise sig endnu vanskeligere, forklarer asset manager Trine Bødker Jensen fra DSB Togmateriel og fortsætter:
- Det var vigtigt for os at have egne folk på stedet under arbejdet med at skille togsættene ad inden transporten, men så kom coronakrisen med indrejseforbud i Israel og sidenhen strenge karantænekrav.
Ankom til Grenå tidligere på ugen
Arbejdet med at klargøre togsættene til transport foregik på kajen i Ashdod Havn. Vognkasserne løftedes af bogierne og anbragtes i særlige transportkonsoller beregnet til transport ad søvejen. Nøjagtig som da togsættene ankom til Israel 30 år tidligere.
Det var hårdt arbejde, i skiftende vejr og op til 16 timer i døgnet. Den 22. december 2020 kunne svejseingeniør Kent Lundø som den sidste fra DSB rejse hjem til Danmark. Det var på et af de sidste fly ud af Israel, inden covid-19 lukkede landet ned på ny.
Fragtskibet M/V Lady Hedwig ankom til Grenaa Havn søndag den 23. januar 2021 og har efter planen losseet vognkasser og bogier et par dage senere. Vognkasser og bogier transporteres hver for sig på blokvogn til DSB’s værksted i Aarhus, hvor togsættene sporsættes.