DFDS-konkurrent bestiller ni nye ro-pax skibe
Ni nye metanolklare ro-pax skibe leveret i perioden 2028 til 2030.
Sådan lyder den netop aflagte bestilling fra DFDS's middelhavskonkurrent, italienske Grimaldi Group.
Flådeudvidelsen har en samlet værdi på 1,5 mia. euro svarende til lige over 10 mia. danske kroner.
Skibene skal bygges af China Merchants Jinling Shipyard Weihai og leveres mellem 2028 og 2030 og er led i Grimaldi Groups strategi for bæredygtig vækst og miljøvenlig transport.
Det fremgår af en pressemeddelelse.
Seks af skibene skal indsættes på rederiets ruter i hhv. Middelhavet, mens tre skal sejle i Østersøen. Hvilke ruter fartøjerne specifikt skal betjene er ikke offentliggjort endnu.

Tilpasset design
I Middelhavet skal skibene indsættes i regi af Grimaldi Lines og Minoan Lines, mens fartøjerne i Østersøen skal sejle i Østersøen under Finnlines. Grimaldi ejer græske Minoan og finske Finnlines.
Med en længde på 229 meter vil de nye middelhavs ro-pax skibe have en fragtkapacitet på 3.300 lane meter til rullende fragt og over 300 biler. De kan rumme op til 2.500 passagerer, med mere end 300 kahytter (til i alt over 1.200 gæster) og cirka 700 lænestole.
Hvad angår de tre nye skibe, der er designet til Østersøen, vil de være 240 meter lange, med en fragtkapacitet på 5.100 lane meter til rullende fragt plus 90 biler, og indkvartering i 320 kahytter til op til 1.100 passagerer.
Det nye design er baseret på Finnlines' Superstar-klasse skibe, Finnsirius og Finncanopus, men er blevet tilpasset til ruten Finland-Tyskland. De nye skibe vil passe bedre til længere overfarter, have nye kahytkategorier og restaurantmuligheder, lyder det.
- Disse nye ro-pax skibe repræsenterer det nyeste inden for skibsteknologi og bæredygtighed, siger Emanuele Grimaldi, administrerende direktør for Grimaldi Group.
DFDS tænker også grønt
Det er lidt over to år siden, at den danske konkurrent DFDS meldte deres planer ud for grøn færgefart. Det gjorde rederiet i december 2023 i forbindelse med præsentationen af selskabets nye strategi "Moving Together Towards 2030".
Rederiets mål er at investere syv milliarder kroner i seks nye fartøjer på alternative brændsler frem mod 2030.
I et interview med Søfart i april sidste år fortalte Mathieu Girardin, der er chef for DFDS' færgedivision, at fordelingen hed: to færger på batteri, to færger på metanol og to færger på ammoniak.
- Vi ser på tre typer af fremdrift. Elektricitet til de korte distancer, metanol til ro-pax færgerne og ammoniak til ro-ro, fortalte han.
Siden er de planer blevet opdateret, og nu er det ambitionen, at DFDS vil indsætte seks batteridrevne færger på Den Engelske Kanal.
De seks nye batteridrevne skibe er tiltænkt DFDS' to færgeruter, Dunkerque-Dover og Calais-Dover, som transporterer passagerer og fragt mellem Storbritannien og Den Europæiske Union.
DFDS har også for nyligt meldt ud, at den netop igangsatte rute til og fra Jersey i fremtiden skal betjenes af en batterifærge bygget specifikt til ruten.

Læs også:
To på batteri, to på metanol, to på ammoniak - Her er DFDS-direktørens plan for seks nye færger
DFDS i milliardsatsning: Seks nye, batteridrevne skibe til Den Engelske Kanal
Efter skrinlagt Ørsted-projekt: DFDS må lede andre steder efter e-metanol