Så røde var tallene, da Hirtshals Yard drejede nøglen

- Regnskabet bliver af en helt anden kaliber end de foregående.
Sådan sagde Anders Hecht-Pedersen, direktør i daværende Hirtshals Yard tilbage i efteråret, hvor han og den øvrige ledelse havde besluttet at lukke værftet.
Han henviser til værftets netop offentliggjorte regnskab, der dækker perioden 1. oktober 2023 til 30. september 2024. Altså året, der blev det sidste hele regnskabsår i værftets levetid.
Og den daværende direktør har fået ret.
Tabellerne en gabende tom kassebeholdning hos Hirtshals Yard.
Bundlinjen beløber sig til -7,8 mio. kr. efter skat mod et plus på 6,3 mio. kr. efter skat året før.
Altså et tab på 14,1 mio. kr. på blot 12 måneder.
Højt at flyve
Det hører med til historien, at værftets regnskabsår 2022/2023 var bemærkelsesværdigt godt, og at en sammenligning mellem de to regnskaber altså tegner to yderpunkter op mod hinanden.
Regnskabsår | 2023/2024 | 2022/2023 | 2021/2022 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Bruttofortjeneste | 17,7 | 33,2 | 26,3 |
Personaleomkostninger | -23,8 | -25,9 | -26,4 |
Driftsresultat | -8,1 | 8,2 | -0,460 |
Resultat før skat | -8,2 | 8,1 | -0,664 |
Årets resultat | -7,8 | 6,3 | -0,582 |
Kilde: CVR |
De fine takter var et udtryk for, at forretningens aktiviteter gik sjældent godt op i en højere enhed det år, har Anders Hecht-Pedersen tidligere fortalt til Søfart.
- Der var mange projekter, der flaskede sig i det regnskabsår, og vi var gode til at udnytte kapaciteten fuldt ud. Det var et exceptionelt godt regnskab det år, siger han.
De -7,8 mio. kr. i 2023/2024 blev da også værftets endeligt.
Ikke overraskende betegner ledelsens årets resultat som "ikke tilfredsstillende" og begrunder årets udvikling med "lav aktivitet igennem året, dels på grund af få forespørgsler og aflysninger af værftsophold mv."
I januar 2025 drejede værftet endeligt nøglen, mens igangværende aktiviteter blev videreført i søsterselskabet Vestkajens Maskinværksted.
Søfart forsøger at få en kommentar fra Anders Hecht-Pedersen.

Ny konstellation
Men lad os dvæle lidt ved Vestkajens Maskinværksted.
For Hirtshals Yard og Vestkajens Maskinværksted var begge ejet af den lokale investeringsvirksomhed Hornsnes Invest.
Da lukningen af Hirtshals Yard var en realitet, blev igangværende projekter og et antal medarbejdere flyttet over i søsterselskabet Maskinkajens Værksted.
Vestkajens Maskinværksted leverer service, vedligehold, reparationer og specialopgaver indenfor fiskeflåden, handelsflåden og forskellige industrivirksomheder.
Virksomheden har egen bedding og kan derfor udføre opgaver indenfor skibsreparation og installation.
Men allerede få måneder efter Hirtshals Yard havde meldt deres lukkeplaner ud, var der igen nyt under opsejling for Vestkajens Maskinværksted.
Den maritime servicevirksomhed Entech Marine i Hirtshals overtog nemlig maskinværkstedet. Dermed skulle de forsatte projekter fra Hirtshals Yard fortsætte i en ny konstellation - stadig med Hornsnes Invest i den nye ejerkreds.
Efter overtagelsen af Vestkajens Maskinværksted og dele af Hirtshals Yard beskæftiger Entech Marine cirka 70 medarbejdere.

Læs også:
Direktør efter lukket værft: Det er vemodigt, men en forløsning
Borgmester reagerer på lukket værft: En trist dag for Hirtshals
Efter værftslukning: 40 underleverandører skal vænne sig til et liv uden flydedok
Overtager dele af lukket værft: To maritime virksomheder fusionerer
I tre måneder sneg de sig til hemmelige møder. En onsdag morgen kunne makkerpar breake nyheden