23948sdkhjf

Mærsk-konkurrent holder vejret frem mod næste kvartalsregnskab

Tyske Hapag-Lloyd øgede både rater og mængder i første kvartal, men forventer effekt af corona-krise i nær fremtid

For det tyske containerrederi Hapag-Lloyd, der med en kapacitet i flåden på 1,7 mio. teu er verdens femte-største af slagsen, preller corona-krisen i store træk af på regnskabet for første kvartal, som er blevet offentliggjort i dag.

Både antallet af containere og raterne for at fragte dem endte på bedre niveauer end i første kvartal sidste år. Fragtmængderne steg med 4,3 pct. til 3,053 mio. teu, og de gennemsnitlige rater steg med 15 dollar til 1094 dollar pr. teu.

Overgangen til lavsvovlsholdigt brændstof gjorde dog, at den samlede regning for bunker steg mere end indtjeningen. Dernæst betød det store olieprisfald, at værdien af rederiets bunkerbeholdning måtte nedskrives, og derfor endte resultatet på bundlinjen med et overskud på 27 mio. dollar, som dog er væsentligt ringere end overskuddet på 109 mio. dollar i samme kvartal 2019. 

Men nu rammer stormen. 

- Selvom vi var i stand til at fange lidt medvind i begyndelsen af året, forventer vi, at corona-viruspandemien vil have en meget betydelig påvirkning i 2020 med begyndelse i andet kvartal, siger Hapag-Lloyds CEO Rolf Habben Jansen i en pressemeddelelse.

Han tilføjer, at det nu primært handler om at sørge for besætningsmedlemmernes sikkerhed, og dernæst forretningens. 

- Vi har truffet en bred vifte af foranstaltninger, der har til hensigt at spare et beløb i et mellemstort tre-cifret millioninterval for at sikre vores rentabilitet og likviditet. Vi tilpasser vores servicenetværk til den lavere efterspørgsel og søger besparelser i alle omkostningskategorier, fra terminal-, transport-, udstyr- og til netværksomkostninger, siger Rolf Habben Jansen. 

I Hapag-Lloyd er forventningen, at pandemien topper i andet kvartal, hvorefter vejen vil være banet for en gradvis bedring i verdensøkonomien i andet halvår. Ud fra den betragtning, og de tiltag, som rederiet har gjort for at tilpasse omkostningerne, fastholder ledelsen forventningerne om et driftsresultat (ebitda) på 1,7-2,2 mia. euro for hele 2020. Heraf er de 469 mio. euro hjemme efter første kvartal. 

- Men med mindre, der kommer en bedring i efterspørgslen efter containertransport tidligere og kraftigere end forventet, (...) er den øvre ende af forventningsspændet næppe opnåeligt ud fra dagens perspektiv, skriver rederiet i pressemeddelelsen. 

Tidligere denne uge viste Mærsks regnskab for første kvartal, at det danske containerrederi oplevede et fald i fragtmængderne på 3,2 pct. i forhold til samme kvartal sidste år.

Læs mere: Mærsk laver milliard-overskud i første kvartal

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.146