Normand Maximus fanget i Rio
'Normand Maximus' har kostet mere end 2 milliarder NKR at bygge, og rangeres som et af verdens mest avancerede skibe. Søfarts fotograf har fanget skibet i Sydamerika. Nyd billederne

Normand Maximus et multi subsea offshore vessel på13598 BRT som blev afleveret fra Vard Brattvaag til Solstad Maritime i 2016. Maskineriet er fra Wartsila / Siemens/ Vard Electro. Foto: Finn Salomon

Et 550-ton vertikalt rørlægnings system, der muliggør installation af fleksible rør med stor diameter. Under dæk kan medtages 6000 t i karussel og 3800 t på dækket som er på 2600 m2.

Besætningen kan være op til 180 personer fordelt i 128 enkeltkamre og 26 dobbeltkamre og skibet kan operere mere end 100 dage til søs.

Helikopterdækket kan modtage Sikorsky S-92 helikoptere med mulighed for optankning og skibet er isforstærket i klasse ICE- C.

Der er to Offshore kraner på henholdsvis 900 t og 150 t SWL. Skibet har DP2 og 3 dynamisk positionering og 2 stk. ROV moonpools, konstruktion gennem dæk og skibsbund til udsætning og indtagning af ROV der kan operere på 4000 meters dybde.

Udstyr på kajen som skibet skal installere på Petrobras, Buzios 7 oliefeltet syd for Rio De Janeiro.