Coronakrise sætter brat stopper for landstrøm
Danske Powercon nåede at levere storstilet landstrømsanlæg til krydstogtskibe i Norge lige inden coronakrisen brød ud. Men nu er det umuligt at teste anlægget, for der er ingen skibe at teste det på
– Vi aner ikke, hvornår vi kan gennemføre de afsluttende test af anlægget, for vi har brug for krydstogtskibe i havnen, så vi kan teste, at alle systemer fungerer optimalt og sikkert, når skibene bliver tilsluttet højspænding fra land, siger Peter Castberg Knudsen, forretningsudvikler og medejer af PowerCon til Søfart.
Synet af de hvide, flydende giganter kan der være lange udsigter til på vores breddegrader, for coronapandemien har vendt op og ned på den ellers succesrige krydstogtindustri. Krydstogtrederierne er havnet i en krise af et omfang, ingen så komme ved årsskiftet, hvor 2020 blev spået som endnu et rekordår for verdens krydstogtturisme.
Aflysninger i Bergen
Ligesom danske krydstogthavne oplever et stort antal aflysninger i denne tid, melder Bergen Havn også om aflysninger på stribe.
Den norske krydstogtdestination havde ved årsskiftet 354 planlagte anløb i 2020-sæsonen. Det svarer til omkring 700.000 passagerer. Af dem er de 133 anløb allerede aflyst og hver dag kommer stadigt flere nye aflysninger til. Hele maj måned er aflyst plus en stor del af de planlagte anløb i juni og juli.
Ifølge Bergen Havn, forventer man, at det tidligst bliver i august, hvis der så småt kommer krydstogtskibe i havnen igen. Men med den stærke strøm af aflysninger, mener havnedirektør Johnny Breivik faktisk slet ikke, det er realistisk, at der overhovedet kommer gang i krydstogtsæsonen denne sommer.
PowerCon, der har specialiseret sig i at producere landstrømsanlæg til alle slags skibe, samarbejder med havne og rederier. Peter Castberg Knudsen følger udviklingen tæt:
– Det er usikkert, hvad der sker i krydstogtindustrien lige nu. Rygterne svirrer og ingen ved rigtigt, hvornår det første skib dukker op i horisonten. Det hele afhænger jo af genåbningen af vores samfund og hvornår turister har lyst til at stige ombord på et krydstogtskib igen, siger han.
PowerCon-medejeren er heller ikke i tvivl om, at fly og krydstogtskibe, hvor turister befinder sig tæt på hinanden, vil være de sidste til at genåbne.
Europas grønneste havn
Peter Castberg Knudsen håber, at krydstogtrederierne klarer sig igennem den dybe krise uden afgørende mén. Han er til gengæld knap så bekymret for, om krisen også vil kunne ramme produktionen af landstrømsanlæg til krydstogtskibe på længere sigt:
– Havnene planlægger investeringer 10-15 år frem i tiden og der er ingen ikke tegn på, at den akutte coronakrise vil påvirke de langsigtede investeringer. Der er flere udbudsrunder i gang om kommende anlæg, og de fortsætter, siger Peter Castberg Knudsen og tilføjer:
– Landstrøm til skibe er kommet for at blive, men hvis det alligevel skulle vise sig, at behovet for de helt store anlæg til krydstogtskibe ændrer sig over tid, så tilpasser vi vores produktion til efterspørgslen, når det bliver aktuelt, siger han.
Fokus også i fremtiden
Landstrømseksperten fremhæver, at der også i fremtiden vil være fokus på de miljøgevinster, havnene får ved at tilbyde landstrøm til skibe og dermed kan reducere forureningen i og omkring havnene markant. Det fokus, er Bergen Havn et godt eksempel på.
Den norske havn har et erklæret mål om at blive Europas grønneste havn, og i dag kan skibe få landstrøm 13 steder på havnefronterne. Nu mangler der kun de sidste tre til krydstogtskibe, og Ifølge Bergen Havn, har de kastet sig over at undersøge mulighederne for at lave en aftale med et rederi om et tomt krydstogtskib, der kan ligge i havnen, så PowerCons anlæg kan blive testet, når det er færdiginstalleret.
Karantæne forhaler
Peter Castberg Knudsen giver interview over mobilen fra sit hotelværelse i Bergen, for selv om han ikke er syg, så betyder Norges indrejserestriktioner, at han skal være 14 dage i karantæne. Det er en ekstra udfordring i en coronatid, der gør det tidskrævende at få anlægget i Bergen installeret:
– Hver gang, vi sender en medarbejder til Norge, går der 14 dage, før han kan komme i gang med at arbejde. Vi har måttet bede Bergen Havn om udsættelse og indtil videre er vi seks uger forsinket, fortæller Peter Castberg Knudsen.
Men trods nye coronaudfordringer, hænger PowerCon i for at få leveret landstrømsanlæggene i ordrebogen. Til sommer skal virksomheden være klar, når den i juli leverer og installerer den næste store ordre på et anlæg til krydstogtskibe til Rostock Havn i Nordtyskland.
Peter Castberg Knudsen forventer dog, at anlægget til Tyskland kommer til at forløbe efter planen, selv om fraværet af krydstogtskibe også vil være et problem i Rostock:
– Der er ikke de samme skrappe indrejserestriktioner i Tyskland som i Norge, så det kommer til at køre lidt nemmere til sommer, hvis vi altså undgår krav om karantæne, siger han.
Og det er godt nyt for PowerCons udsendte medarbejdere, at den danske overborgmester i Rostock, Claus Ruhe Madsen, for nylig erklærede sin tyske by for ’helt coronafri’.
Uventet efterspørgsel
Presset på oliemarkederne under coronakrisen skaber uventet, norsk efterspørgsel på landstrøm
- Vi er den seneste tid blevet ringet op af rigtig mange norske havne, der spørger, om vi har et landstrømsanlæg på lager, siger Peter Castberg Knudsen, medejer af PowerCon i Hadsund.
Det har ingeniørvirksomheden, der er kendt i Norge som en af de førende leverandører af landstrømsanlæg, desværre ikke. PowerCon deltager kun i udbudsrunder om fremtidige anlæg, og de bliver produceret af den virksomhed, der vinder runden.
- Men det er netop nu, de norske havne står og mangler anlæg. De har ikke tid til udbudsrunder. Oliemarkederne er presset og havnene oplever, at et stort antal af boreplatformenes offshore supply-skibe kommer ind for at blive lagt op, fortæller han.
Billigere end skibenes motorer
Peter Castberg Knudsen forklarer, at der ikke længere er samme behov for at sejle proviant og andet ud til boreplatformene, som før coronakrisen:
- Der bliver skruet ned for alle aktiviteter i oliebranchen. De norske olieskibe kommer derfor på landstrøm, for det er billigere end at holde skibets egne motorer i gang. Og så forurener landstrøm ikke samtidig med at skibets vigtige funktioner stadig kan køre, siger PowerCon-medejeren.
Peter Castberg Knudsen ærgrer sig over, at PowerCon ikke har en stribe landstrømsanlæg ’klar på hylden’, men glæder sig samtidig over den helt uventede interesse for landstrøm, selv om det er på en trist corona-baggrund.
Først til efteråret er der igen en række udbudsrunder i Norge. I Danmark er der to igangværende runder. Den ene er et mobilt anlæg til Molslinjens færger i Aarhus Havn, og den anden er et tilsvarende anlæg til Esbjerg Havn.