Norden styrer uden om corona-nedsmeltning
Imens udbruddet af corona-virus i Kina har ført til, at containerrederier som Mærsk har aflyst afgange fra Kina i et sjældent set omfang, er situationen helt anderledes udramatisk i et andet af Danmarks store rederier.
I Norden fortæller adm. direktør Jan Rindbo, at man i rederiet i forvejen havde regnet med, at markederne inden for tank og tørlast ville komme sløjt fra start i 2020.
- Markedsmæssigt har det ikke haft en kæmpe påvirkning, siger han og fortsætter:
- Før corona-virussen havde vi allerede en forventning om, at 2020 ville blive et svagt marked. Så vi var egentlig rigtigt positionerede til den lavsæson, som nu er blevet forlænget.
Jan Rindbo understreger, at Nordens aktiviteter i Kina er relativt beskedne set i forhold til andre dele af shippingverdenen. Han beretter, at de kinesiske havne har fortsat operationen, og derfor har Nordens operative udfordring været begrænset.
Og så alligevel.
- Der har selvfølgelig været lidt større udfordringer omkring besætningsskifte, fordi der har været steder, hvor man ikke kunne gøre det. Men vi har kunnet lave de skifte, som vi skulle.
Derudover nævner Jan Rindbo karantæneperioder på 14 dage for skibe, der har været i Kina, som blandt andre Australien har indført. Det betyder, at der skal gå 14 dage efter afgang fra Kina, til skibet må lægge til.
- Men nu ligger Australien jo næsten 14 dage fra Kina, så på den måde er skibet i karantæne i den periode, og så har vi jo evnen til at leje skibe ind til de rigtige ruter. Så vores forretningsmodel har fungeret rigtig fint under de her forhold, siger han.
I forbindelse med, at Nordens årsrapport i dag blev offentliggjort, er en ny strategi også blevet præsenteret. Den indebærer, at rederiet nu også vil operere tankskibe ud fra en model, hvor skibe bliver taget ind på kort charter til specifikke laster.
Læs mere: Norden inddæmmer ejerskab af skibe yderligere