CMP i Malmø del af ny containerrute
Containerships nye Scan Baltic 1-rute med fem fartøjer går nu også forbi Malmø.
Det første skib anløb for to dage siden, og dermed er Malmø som containerterminal direkte forbundet med Portugal, Spanien, England, Holland og Polen.
- CMP styrker sin position som logistiknav, når vi nu bliver en del af Scan Baltic 1, siger Ann-Charlotte Halldén Åkeson, key account manager i Copenhagen Malmö Port, i en pressemeddelelse.
Hun ser Containerships éntré i Malmø som en begivenhed, der øger mulighederne for at importere og eksportere godt til og fra Sverige via søvejen betydeligt.
Containerships satser på en miljøvenlig profil, som blandt andet kommer til udtryk igennem fire kontraherede LNG-drevede nybygninger, som efter planen skal bunkre i Rotterdam. LNG-nybygningerne figurerer dog ikke på rederiets flådeliste endnu.
Det har været et krav til de indgående havne i Scan Baltic 1-ruten, at de i stor udstrækning kan tilbyde intermodale løsninger med muligheden for at omlaste godset mellem tog, lastbil og skib.
- CMP Malmø tilbyder alle de løsninger, som vi som rederi inden for korte søtransporter ser som en forudsætning for, at vi kan sikre det høje serviceniveau, vores kunder har brug for. Vi tror på samarbejdet, og det er vores opfattelse, at vores ankomst har været længe ventet i regionen, så fremtiden ser spændende ud, siger Urban Williamson, general manager for Containerships, i pressemeddelelsen.
CMP oplyser, at transport af en container på lastbil mellem Barcelona og Malmö indebærer et CO2-udslip på næsten 6.500 kg. Med en intermodal løsning, hvor store dele af transporten foregår med skib og tog, reduceres udslippet med næsten 4.500 kg.
Læs også: Rapport: LNG kan ikke løse CO2-udfordring