Yderligere tre DFDS-skibe får scrubbere
DFDS forbereder sig til ECA-deadline med installation af scrubbere på yderligere tre Blomster-klasse skibe.
DFDS investerer nu 100 mio. kr. i scrubbere på yderligere tre af rederiets ro/ro-skibe. Installationen kommer ifølge DFDS til at ske for alle tre skibe under værftsophold senere i år og vil bestå af 30 ton scrubber-anlæg bygget af Alfa Laval.
Scrubberne skal fjerne svovlen fra udstødsrøgen, hvilket gør skibene i stand til at fortsætte med at sejle på den svovlholdige heavy fuel efter januar 2015, hvor svovlgrænsen (SOx) sænkes til 0,1 pct. i ECA-områderne. Stort set hele DFDS' short sea-netværk er i de kommende ECA-områder.
De tre ro/ro-skibe tilhører DFDS’ seks skibs-store Blomster-klasse, der blev leveret fra Flensburger Schiffbau-Ges i Tyskland i perioden 2003 til 2006. Det er også en enhed herfra, Ficaria Seaways, som allerede har fået en scrubber om bord i en forsøgsopsætning, der blev foretaget i 2009 i forbindelse med, at skibet også blev forlænget. Blomster-klassen er i øjeblikket DFDS' nyeste, ejede, ro/ro-skibe.
Der er stor bekymring i de dele af rederibranchen, der som DFDS primært ernærer sig ved short sea-shipping, for fremtidsudsigterne med de kommende regler. De store omkostninger ved køb og installation af scrubbere, som mange gange kun ville kunne forrentes på nyere tonnage, hvor der samtidig er den nødvendige plads i general arrangementet, frygtes at få konsekvenser. Ikke alene økonomisk for de enkelte rederier, men også samfundsmæssigt ved et såkaldt modalt skifte, hvor godstransporten skifter fra short sea-ruterne til det allerede overbelastede vejnet.
Denne bekymring udtrykker DFDS’ CEO Niels Smedegaard også i rederiets seneste interne nyhedsbrev Update Weekly.
”Med denne investering tager DFDS et stort skridt for at forbedre miljøet og forberede flåden til de nye regelsæt. Men der vil fortsat være meget store udfordringer for både DFDS og andre rederier op til og efter 1. januar 2015. Dels vil den store investering på over 30 mio. kr. pr. skib medføre øgede driftsomkostninger, og dels vil en stor del af skibene ikke have mulighed for at få installeret en scrubber på grund af de fysiske forhold på skibene, alder eller andre forhold. Derfor er det vigtigt, at vores vilje til at investere betydelige summer i miljøet modsvares af politikeres og myndigheders vilje til at imødekomme og hjælpe rederierne med at håndtere den enorme udfordring, som de kommende svovlregler udgør for rederierne. Vi har en fælles ansvar for at undgå, at trafikken flytter ind på det europæiske vejnet, hvor der allerede nu er betydelige miljø - og trængselsproblemer,” udtaler Niels Smedegaard til nyhedsbrevet i fredags.
Scrubberne skal fjerne svovlen fra udstødsrøgen, hvilket gør skibene i stand til at fortsætte med at sejle på den svovlholdige heavy fuel efter januar 2015, hvor svovlgrænsen (SOx) sænkes til 0,1 pct. i ECA-områderne. Stort set hele DFDS' short sea-netværk er i de kommende ECA-områder.
De tre ro/ro-skibe tilhører DFDS’ seks skibs-store Blomster-klasse, der blev leveret fra Flensburger Schiffbau-Ges i Tyskland i perioden 2003 til 2006. Det er også en enhed herfra, Ficaria Seaways, som allerede har fået en scrubber om bord i en forsøgsopsætning, der blev foretaget i 2009 i forbindelse med, at skibet også blev forlænget. Blomster-klassen er i øjeblikket DFDS' nyeste, ejede, ro/ro-skibe.
Der er stor bekymring i de dele af rederibranchen, der som DFDS primært ernærer sig ved short sea-shipping, for fremtidsudsigterne med de kommende regler. De store omkostninger ved køb og installation af scrubbere, som mange gange kun ville kunne forrentes på nyere tonnage, hvor der samtidig er den nødvendige plads i general arrangementet, frygtes at få konsekvenser. Ikke alene økonomisk for de enkelte rederier, men også samfundsmæssigt ved et såkaldt modalt skifte, hvor godstransporten skifter fra short sea-ruterne til det allerede overbelastede vejnet.
Denne bekymring udtrykker DFDS’ CEO Niels Smedegaard også i rederiets seneste interne nyhedsbrev Update Weekly.
”Med denne investering tager DFDS et stort skridt for at forbedre miljøet og forberede flåden til de nye regelsæt. Men der vil fortsat være meget store udfordringer for både DFDS og andre rederier op til og efter 1. januar 2015. Dels vil den store investering på over 30 mio. kr. pr. skib medføre øgede driftsomkostninger, og dels vil en stor del af skibene ikke have mulighed for at få installeret en scrubber på grund af de fysiske forhold på skibene, alder eller andre forhold. Derfor er det vigtigt, at vores vilje til at investere betydelige summer i miljøet modsvares af politikeres og myndigheders vilje til at imødekomme og hjælpe rederierne med at håndtere den enorme udfordring, som de kommende svovlregler udgør for rederierne. Vi har en fælles ansvar for at undgå, at trafikken flytter ind på det europæiske vejnet, hvor der allerede nu er betydelige miljø - og trængselsproblemer,” udtaler Niels Smedegaard til nyhedsbrevet i fredags.
Læs også: