Scandlines’ hybrid-færge klar om en måned
Teknikere har i øjeblikket travlt om bord på Rødby – Puttgarden-færgen Prinsesse Benedikte, der får installeret batteri til omsamling af overskudsstrøm.
Scandlines og Siemens arbejder i øjeblikket på højtryk med at installere den 2,6 MWh store batteripakke, der som et pilotprojekt skal integreres i Rødby – Puttgraden-færgen Prinsesse Benediktes diesel-elektriske maskineri. Batteripakken skal opsamle overskudsstrøm fra færgens gensets, som så senere kan anvendes, hvorved der kan spares bunker.
Ifølge Scandlines er der tale om verdens største sejlende hybridprojekt og en teknisk krævende opgave, der ikke har været udført tidligere. Imidlertid er det nu lykkedes teknikere fra Siemens sammen med kolleger fra batterileverandøren Corvus og firmaet Kongsberg, der har leveret skibets eksisterende automationssystem, at få de komplicerede systemer til at agere sammen.
Scandlines meddeler endvidere, at da installationen på Prinsesse Benedikte vil danne grundlag for fremtidige installationer, kræver alle parter omfattende funktions- og sikkerhedstest af systemet. Derfor vil færgen periodisk være taget ud af drift. Projektet til 4 mio. EUR ventes at kunne give bunkerbesparelser på mellem 15 og 18 pct.
Ifølge Scandlines forventes den komplekse installationsopgave at være gennemført i løbet af en måneds tid.
Søfart planlægger en mere indgående beskrivelse af projektet på et senere tidspunkt.
Ifølge Scandlines er der tale om verdens største sejlende hybridprojekt og en teknisk krævende opgave, der ikke har været udført tidligere. Imidlertid er det nu lykkedes teknikere fra Siemens sammen med kolleger fra batterileverandøren Corvus og firmaet Kongsberg, der har leveret skibets eksisterende automationssystem, at få de komplicerede systemer til at agere sammen.
Scandlines meddeler endvidere, at da installationen på Prinsesse Benedikte vil danne grundlag for fremtidige installationer, kræver alle parter omfattende funktions- og sikkerhedstest af systemet. Derfor vil færgen periodisk være taget ud af drift. Projektet til 4 mio. EUR ventes at kunne give bunkerbesparelser på mellem 15 og 18 pct.
Ifølge Scandlines forventes den komplekse installationsopgave at være gennemført i løbet af en måneds tid.
Søfart planlægger en mere indgående beskrivelse af projektet på et senere tidspunkt.
Læs også om Scandlines’ Project Zero-vision om helt emissions-neutrale færger i Søfart nr. 46, side 5, 2012 (kræver login): link til Søfarts e-paper arkiv