Aftalen er skrevet under: Vil bygge arktiske skibe i Danmark

RETTELSE: Tidligere fremgik det, at det var bekræftet, at de nye flådeskibe bygges i Danmark. Dette er ikke afgjort endnu. Søfart beklager fejlen.
Forsvarets nye arktiske skibe skal bygges i Danmark.
I hvert fald hvis det står til konsortiet Danske Flådeskibe (tidligere Danske Patruljeskibe). Det har selskabet netop offentliggjort i en pressemeddelelse.
Nyheden kommer i forlængelse af, at der er skrevet under med en ny virksomhed, der indtræder som medlem i konsortiet.
Der er tale om ingeniør- og entreprenørvirksomheden Semco Maritime, som har hjemme i Esbjerg. Selskabet skal gøre konsortiet bedre i stand til at servicere de nye skibe og eventuelt også bygge dem, hvis de skulle få opgaven.
- Dansk produktion af militære skibe er den hurtigste måde at sikre kapacitet og forsyningssikkerhed til Forsvaret i de kommende år, siger Hans Schneider, adm. direktør i Danske Flådeskibe K/S, i pressemeddelelsen.
Klar i 2029
Konsortiet understreger, at Semco Maritime har eksisterende faciliteter på havnen i Esbjerg med mulighed for ekspansion. Derudover har havnen en god strategisk placering og status som NATO-havn.
Derfor ser Hans Schneider også indlemmelsen af Semco Maritime som en mulighed for at komme til at bygge mere end de tre arktiske skibe i fremtiden:
- Med Semco Maritime som en del af Danske Flådeskibe K/S kan vi levere hele pakken til Forsvaret, når det gælder både topmoderne fregatter og arktiske skibe – lige fra design, udrustning og søsætning til service af de færdige skibe, siger Hans Schneider i pressemeddelelsen.
Dansk produktion af militære skibe er den hurtigste måde at sikre kapacitet og forsyningssikkerhed Hans Schneider, adm. direktør i Danske Flådeskibe K/S
Konsortiet forventer at kunne levere det første skib til Søværnet i 2029.
Med Semco Maritime ombord består ejerkredsen bag Danske Flådeskibe K/S nu af forsvarsvirksomheden Terma, Odense Maritime Technology, pensionskassen PensionDanmark og Semco Maritime. Konsortiet sigter mod at skabe en stærk dansk tilstedeværelse i produktionen af fremtidens flådeskibe.
Initiativet sker på baggrund af regeringens og forsvarsforligskredsens beslutning om at anskaffe nye arktiske patruljeskibe til at styrke Danmarks militære kapacitet i nordlige farvande.
De arktiske flådeskibe
- I juni 2021 besluttede forsvarsforligskredsen at igangsætte et udviklingsprojekt for en ny type patruljeskibe til Forsvaret, der skal sikre dansk suverænitetshævdelse på havet og løse havmiljøopgaver.
- I juni 2023 pegede FMI på konsortiet Danske Patruljeskibe K/S som totalleverandør af design, systemintegration, konstruktion og vedligeholdelse af seks nye patrulje- og miljøskibe på 80-90 meter til en stykpris på over 1 mia. kr.
- I januar 2025 ændrede regeringen sin bestilling og bad i stedet om nye arktiske skibe til at arvtage for Thetis-klassen.
- Konsortiet har siden skiftet navn til Danske Flådeskibe K/S og består af Terma, OMT, PensionDanmark og nu også Semco Maritime.
- Ifølge aktstykket har staten afsat 435,1 mio. kr. til konsortiets arbejde i 2023-2025 med ingeniører, arkitekter, militæreksperter og andre rådgivere. Derudover har en lækket dokument, som DR har set, afsløret en yderligere bevilling på 300 mio. kr.
- Det første danske patruljeskib står ifølge konsortiet klar i 2029.
Læs også: