23948sdkhjf

Uggla-selskab investerer i støtteskibe til havvind

Efter salget af sit største containerskib går investeringsselskabet Navigare Capital med Robert Mærsk Uggla i spidsen nu ind i servicesektoren til havvind

Det danske investeringsselskab Navigare Capital Partners er gået sammen med det norske offshoreselskab Norwind Offshore om at bygge fem offshore servicefartøjer til havvindprojekter.

Navigare Capital er ejet af Robert Mærsk Uggla sammen med fire partnere og har hidtil rådet over en flåde af container og fragtskibe, men nu udvider de flåden med service inden for vedvarende energi.

- Investering i offshore havvindfartøjer er et vigtigt skridt i vores strategi om netto-nul emissioner og vores forpligtelse til at opnå dette, fortæller managing partner i Navigare Capital Henrik Ramskov til Tradewinds i forbindelse med aftalen.

Udvider porteføljen

Det nye projekt kommer efter, at Navigare har solgt sit største containerskib - det 368 meter lange ‘Thalassa Pistis’ på 13.800 teu (bygget 2014) til skibets nuværende operatør Evergreen Line. Ifølge Braemar ACM Shipbroking har salgsprisen været omkring 111 mio. USD (770 mio. kroner), oplyser Tradewinds.

Læs også: Største skib siden Mærsk-VLCC'ere flager ind i dansk skibsregister

Med samarbejdet med norske Norwind får Navigare Capital et ekstra grønt ben i porteføljen, der i forvejen spænder over containere, bulkere, tankskibe og LNG-sektoren.

Batteri-hybrid

Det første af de fem servicefartøjer vil blive leveret allerede i år, mens de næste fire vil blive leveret i periode fra 2023 til 2025.

Alle skibene er batteri/hybridskibe og bygges på det norske værft Vard, der er det italienske Fincantieris offshore-skibsbygningsselskab.

- Vi tror på, at denne investering både vil understøtte vores indsats for at nå netto-nul-emissioner og skabe et attraktivt afkast til vores investorer, uddyber Henrik Ramskov over for Tradewinds.

Læs også: Stort comeback for København som shipping-kapitalmarked

Det dansk-norske samarbejde kommer til at ligge i Maritime Investment Fund II, der ud over Navigare Capital Partner er finansieret af PensionDanmark, Danica Pension og Lægernes Pension.

Navigare ejer seks neo-panamaxes på mellem 9.000 teu og 13.400 teu, to mindre fragtskibe på charter til Hapag-Lloyd, ni tankskibe og en nybygning af et LNG-skib.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096