23948sdkhjf

Vendte øfærge med spring, da bovpropel fejlede

De gamle sømandsdyder om at vende et skib og lægge det til ved brug af spring måtte hives frem af hukommelsen, da bovpropellen på Tunøfærgen strejkede i går mandag, og færgen måtte vendes med håndkraft.

Færgen sejler to gange dagligt mellem Hou på den jyske østkyst og den lille ø Tunø. Overfarten tager en lille time. Besætningen udgøres på denne årstid en af skipper, en styrmand og skibsassistent.

I begge havne sejler færgen ind i havnen med stævnen først og vender dernæst inde i havnen, så den kan bakke ind med agten, hvor der er åbning for biler og passagerer.

- Men da vi kommer til Tunø Havn ved 13-tiden, kan vi ikke starte bovpropellen, som skal svinge stævnen rundt, fortæller overfartsleder Bjarne Møllgaard til Søfart.

Han havde selv rollen som styrmand på denne overfart. Færgen måtte i stedet måtte foretage den 180 graders vending ved brug af et spring. Det er en trosse, som kastese og gøres fast, så færgen kan svinge rundt ved at bruge hovedmotoren.

Genopfrisket håndværk

Uheldet forsinkede ankomsten en halv times tid, men for sømændene var det ikke nogen stor udfordring. Tværtimod fik de genopfrisket deres håndværk.

- Det var jo fint vejr, og det er en manøvre, som vi alle kan udføre. Før i tiden var der ikke bovpropeller, det er jo noget nymodens djævelskab, så vi, der kommer fra mindre skibe, kan sagtens vende færgen på den måde, siger overfartslederen, der selv kastede trossen.

Også afgangen fra Tunø blev også forsinket, for fejlen skulle lige findes. Det viste sig at være starteren til bovpropellen, der var stået af.

- Heldigvis er det hyldevarer, og vi havde tilfældigvis en mand i Esbjerg, som købte en ny starter med hjem, og da vi ankom retur til Hou, blev den udskiftet, så færgen her til morgen kunne sejle igen på sædvanlig vis, siger Bjarne Møllgaard.

Havne bygget til vending med spring

Han fortæller, at manøvren i både Tunø og Hou var velsignet af det gode vejr i går samt det faktum, at begge havne er bygget til, at færgen kan vendes med spring på gammeldags vis og bakkes ind i færgelejet.

Tunøfærgen sejler på grund af corona-restriktioner med højst 75 passagerer mod normalt 103 på denne årstid.  

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.135