Så landede kontrakten: Her skal Danmarks nye forskningsskib bygges

Danmarks nye forskningsskib 'Dana V' skal bygges i Spanien.
Det står klart, efter at bygherren DTU har tildelt kontrakten på byggeriet til værftet spanske værft Construcciones Navales P. Freire, S.A i det nordøstlige hjørne af Spanien.
Det oplyser DTU i en pressemeddelelse.
- Vi er utroligt glade for, at det er lykkedes at indgå en værftskontrakt for Dana V. Skibet markerer et helt nyt kapitel i dansk havforskning og bliver en forsknings- og uddannelsesplatform på højeste internationale niveau til gavn for alle danske forskningsmiljøer og Rigsfællesskabet.
- 'Dana V' vil kunne begejstre unge til at uddanne sig som havforskere og maritime ingeniører, og på den måde videreføre stolte danske traditioner som maritim nation, siger Anders Bjarklev.
Freire-værftet har i følge DTU solid erfaring med at konstruere skræddersyede, højteknologiske fartøjer, der er beregnet til at udføre meget komplekse operationer.
I alt fire værfter var prækvalificerede til at byde ind på opgaven hhv. tre spanske værfter og et færøsk. I følge Søfarts oplysninger trak sidstnævnte sig fra udbudsrunden umiddelbart efter prækvalificeringen, hvorfor opgaven ikke underligt blev placeret i Spanien.
Prækvalificeret til 'Dana V'
Fire værfter blev prækvalificeret tilbage i august måned ud af et felt på i alt seks ansøgere.
Værfterne er:
- Astilleros Armon Vigo S.A. (Spanien)
- Construcciones Navales P. Freire, S.A. (Spanien) (vinder af udbudet)
- Astilleros Gondán SA (Spanien)
- Mest P/F (Færøerne)
Kilde: DTU
Byggeriet starter nu
Byggeriet af Dana V bliver sat i gang i april 2025 og afsluttes forventeligt i efteråret 2027.
DTU er ansvarlig for projektets overordnede ledelse, mens den skibstekniske projektledelse og tilsyn på værftet udføres af det danske firma OSK Design A/S.
I byggefasen vil studerende få mulighed for at komme i praktik og få indsigt i områder som design og bygning af skibe, fremdriftsteknologi, maritim bæredygtighed og mange andre aspekter, ligesom de fik indsigt i den tidligere designfase, der blev gennemført af Dansk Dana Konsortium bestående af Knud E. Hansen A/S, Naval Architects og Odense Maritime Technology A/S.
Fra bunden
'Dana V' bliver designet helt fra bunden. Skibet bliver med sin 70 meter lange stålkonstruktion dobbelt så langt, som Rundetårn er højt, og har en samlet vægt på 2.545 tons.
Det bliver konstrueret, så det både kan udføre opgaver i isfyldt farvand i Arktis, sejle langt over oceaner og bevæge sig nærmest lydløst gennem vandet.
'Dana V’ bliver bygge, så det kan koble fra motor til batteri, når det løser opgaver, som kræver særlig stille fremdrift. 'Dana V' kan sejle så støjsvagt, at lyden ikke påvirker akustiske sensorer til undersøgelser i havet, så det er muligt at udføre forskning med minimal påvirkning.
Fartøjet bygges til hybrid fremdrift på (bio)diesel og batteri. DTU læner sig op ad undersøgelser, der har afdækket, at (bio)diesel og batteri er de to fremdriftsteknologier, der er praktisk mulige inden for en længere årrække, når forskningsskibet blandt andet skal sejle i arktiske farvande.
Både forsknings- og uddannelsesskib
En af skibets kerneopgaver er at kunne varetage de moniteringsopgaver, som Danmark er forpligtet til at gennemføre som del af EU’s Fælles Fiskeripolitik og bidrage til implementeringen af EU's miljødirektiver.
I forhold til fiskemonitering bliver 'Dana V' udstyret med moderne instrumenter, der vil sikre høj datakvalitet og -mængde. Skibet har kapacitet til at undersøge fiskestimer, marine økosystemer, vandstrømme og forandringer i havets biodiversitet, interaktion mellem biolog, fysik og klima, og undersøgelse af geologiske forhold i havbunden og havbundens overflade.
'Dana V' udgør som skib også en testplatform med laboratoriefaciliteter, som giver fleksible muligheder for både forskere og studerende, f.eks. er der direkte adgang til at følge og aflæse data for drift i skibets maskinrum. På den måde kan de studere forhold om f.eks. skibets forbrug af brændstof og data for støj. Alle rum er designet som åbne, fleksible rum, der skal kunne indrettes, så de kan rumme fremtidens gode ide og nye tilgange til forskning og undervisning.
Instrumentpakken ombord er omfattende og rummer teknologier som videnskabeligt højpræcisionsekkolod, sonar, lydhastighedsmåler og systemer til at monitorere trawl og meget mere. Desuden designes skibet, så det videnskabelige udstyr kan tilpasses efter behov fra togt til togt, f.eks. ved at placere laboratoriecontainere på dækket.
Dana V har plads til 38 personer – 18 i en-personers kamre og 20 i dobbeltkamre.
Finansieringen bag 'Dana V'
- Finansieringen af 'Dana V' er blevet mulig med tilskud fra staten på 170 mio. kr.
- Dertil kommer donationer på 50 mio. kr. fra hver fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal samt fra Aktieselskabet Dampskibsselskabet Orient’s Fond
- DTU selv har investeret omkring 100 mio. kr.
Kilde: DTU