23948sdkhjf

Wallenius vil levere stort vindrevet bilskib i 2024

Om fire år skal et vindrevet ro/ro-skib med kapacitet til 7000 biler være klar til levering. 

Sådan lyder det fra svenske Wallenius Marine, der netop har lanceret tredje generation af den prototype, der skal danne grundlag for det færdige skib. Et skib, som i færdig udførelse skal blive 200 meter langt og 40 meter bredt, og som bruger viden fra flyvinger til at skabe fremdrift. 

Projektet går under navnet 'Oceanbird'. Hvor flyvinger er asymmetriske for at skabe opdrift, er vingerne på 'Oceanbird' symmetriske, så de kan skabe fremdrift uanset, om vinden kommer fra styrbord eller bagbord. De fire vinger bliver op til 80 meter høje, og den totale højde på skibet bliver derfor op til 105 meter. Vingerne kan dog i kraft af en teleskoplignende konstruktion justeres, så skibets totale højde kan være ned til ca. 45 meter. Vingerne kan desuden roteres 360 grader for at høste fremdrift uanset vindretningen.

Der vil være forbrændingsmotorer til at skabe fremdrift i havne og hård sø. Wallenius, for hvem bilskibe på ingen måde er et fremmed gebet, forventer at kunne krydse det nordlige Atlanterhav på 12 dage, hvor samme tur i dag foregår på syv-otte dage med konventionelle bilskibe. 

Skrog og vinger skal arbejde sammen

Der er dog en række udfordringer, der skal løses, før 'Oceanbird' bliver en realitet. I en webcast forklarer projektleder og skibsdesigner Carl-Johan Söder, at en af de største tekniske udfordringer er at få skibets forskellige komponenter til at arbejde sammen. 

- Det har virkelig været en udfordring at få vingerne og skroget til at arbejde sammen, men det er også nøglen til succes, siger han og tilføjer, at der sker lige så meget under havoverfladen som oppe i luften. 

- Skrogoptimering handler normalt om at minimere modstand, men her skal vi også håndtere de store sideværts kræfter, der bliver skabt af vingerne. Det gør vi med en række bevægelige dele, siger han uden at gå nærmere i detaljer. 

Bliver dyrere

Der er også udfordringer på kommercielt plan. Wallenius Marine lægger ikke skjul på, at 'Oceanbird' bliver "lidt" dyrere i forhold til almindelige skibe, men til gengæld hævder selskabet, at det vil være muligt at spare 90 pct. på bunkerregningen. Dertil kommer, at skibet bliver anderledes at operere, og at den længere transittid kan betyde, at der skal være flere skibe i en flåde for at løfte samme transportopgave som konventionelle bilskibe. 

Alligevel erklærer Wallenius Marine's COO Per Tunell sig sikker på, at 'Oceanbird' bliver til virkelighed.

- Hvis du havde spurgt mig for fem år siden, ville jeg have sagt "forhåbentlig", men i dag er jeg helt sikker, siger han i webcasten og fortæller, at der er god opbakning til konceptet fra operatører såvel som afskibere. 

Projektet er delvist finansieret af den svenske myndighed Trafikverket. Blandt de eksterne samarbejdspartnere er desuden SSPA, der hjælper med at teste skrogets performance i vandet, og bistår med risikoanalyser med henblik på at gøre det færdige skib sødygtigt, selvom vejret viser tænder.

Det tekniske universitet KTH er også en del af projektet. Hos KTH står en syv meter lang model af 'Oceanbird', som er ved at blive monteret med vinger. Når modellen er færdig, er det tid til at teste, om alle beregningerne også holder stik i praksis.

Læs også: 'M/F Copenhagen' sejler snart med vindkraft-teknologi

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11