Tomgang i Rotterdam øgede Unifeeders bunkerforbrug i 2018
Der var fremgang på både årsresultat og bunkerforbruget per sejlet sømil i Unifeeder sidste år. Det fremgår af den seneste årsrapport fra rederiet, der har hovedsæde i Aarhus, men nu er ejet af den arabiske terminalkæmpe DP World.
I forhold til året forinden steg bunkerforbruget i rederiets skibe – justeret for forskellen i skibsstørrelse – med 4,2 pct. Stigningen er sket på trods af, at rederiet i løbet af året har implementeret flere ting, der skulle sænke forbruget. Heriblandt et værktøj, der skal identificere, når et skib ikke sejler den mest direkte rute.
I årsrapporten er det noteret, at stigningen primært skyldes lang tid med tomgang i Rotterdam. Målet for 2019 er at reducere bunkerforbruget per sejlet sømil med 2,7 pct.
Ser man på finanserne i short sea- og feederrederiets årsrapport er der også højere cifre i nøgletallene sammenlignet med 2017. Her dog i positiv forstand. Shortsea-markedet voksede generelt, selvom "trængsel i forskellige havne" trak i den modsatte retning. Unifeeder henviser også til, at et øget samarbejde med deep sea-rederier har ført til vækst i feeder-forrretningen.
I år forventer Unifeeder et uændret marked, hvor fokus fortsat vil være på at outsource dele af feeder-operationen, hvor det kan være en fordel.
Læs også: Unifeeder-chef efter milliardsalg: Vi vil vokse mere
mio. kr. | 2018 | 2017 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 3.215 | 3.051 |
Resultat af primær drift (ebitda justeret) | 292 | 259 |
Resultat før skat | 222 | 164 |
Årets resultat | 221 | 163 |
Balancesum | 1.226 | 1.063 |
Egenkapital | 560 | 487 |
Antal ansatte | 322 | 323 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2017 |