Tankermarkedet allerede ramt af Qatar-ballade
VLCC-markedet er taberen i striden mellem olie- og gasrige Qatar og landets naboer. Sådan lyder det ifølge TradeWinds fra ship brokeren Affinity Shipping.
Konsekvensen af den diplomatiske disput er blandt andet, at skibe under Qatar-flag bliver nægtet anløb i De Forenede Arabiske Emirater. Det samme gør sig gældende i Egypten og Saudi-Arabien, hvor havnemyndigheder nægter at give tilladelse til skibe, der har Qatar som destination.
Qatar-konflikten og shipping |
Affinity Shipping har allerede ændret sine planer for et VLCC-fartøj.
- Fartøjet skulle læsse en bestemt last i Qatar, inden afgang til De Forenede Arabiske Emirater og opfyldning, men planerne blev ændret i sidste øjeblik. Fartøjet skal nu lastes helt i Qatar, skriver Affinity Shipping.
Da laster med råolie fra Qatar ofte er små, bliver tankernes kapacitet ofte fuldt udnyttet med påfyldninger flere steder i regionen – og transporten dermed mere rentabel.
Resultatet kan fremover blive, at man i stedet anvender mindre suezmax eller aframax-fartøjer.
Kilde: TradeWinds