Unifeeder melder hus forbi til havnearbejderes krav
Havnearbejdere vil fredag demonstrere uden for Unifeeder i Aarhus med krav om at overtage arbejdet fra søfolkene med at fastgøre lasten på skibe. Imidlertid er kampen rettet mod den forkerte, da Unifeeder ikke er arbejdsgiver, påpeger rederiet
Unifeeder er et logistikfirma, der med en flåde på ca. 35 skibe udbyder container-services i Nordeuropa. Firmaet benytter indchartrede skibe til transporten frem for selv at eje skibe.
- Vi tager selvfølgelig pænt mod demonstranterne. Vi er altid åbne for dialog, og da ITF kontaktede os i april i år, svarede vi med det samme, uden dog at få nogen reaktion tilbage. Vi er på alle måder forundrede over, at de vil stille sig op foran vores bygning og kræve, at det er havnearbejdere, der skal fastgøre lasten på de skibe, vi chartrer. Unifeeder chartrer skibe og er derfor kunde hos skibsejere, der altså er arbejdsgivere, siger Jesper Kristensen, direktør for Unifeeder, i en pressemeddelelse.
Han fortsætter:
- Vi køber blot en samlet ’pakke’ af ydelser hos skibsejerne, herunder at få fastgjort lasten. 3F kommer derfor – ganske enkelt – til at demonstrere mod den forkerte part, og vi bliver taget som gidsel i en sag, hvor vi ikke sidder for bordenden.
Den opfattelse deles af Danmarks Rederiforening.
Sådan har det været siden 1977
Siden 1977, hvor Unifeeder blev stiftet, har det været almindelig kutyme på de mindre skibe, at det var skibets folk, der fastgjorde lasten – ikke havnearbejdere. Sådan er det ikke bare i Danmark, men i en række lande. Den arbejdsdeling har været kendt og godkendt af den internationale organisation ITF, der har overenskomst med skibenes ejere.
- Det virker mærkeligt, at det bl.a. er ITF, der vil demonstrere foran Unifeeder, når de samtidig har indgået overenskomst med skibenes ejere. Hvis det er opfattelsen hos 3F, ETF og ITF, at de internationale overenskomster ikke bliver efterlevet, så må det undre, at dette ikke er påtalt af fagforeningerne via de sædvanlige arbejds-retlige instanser, siger Anne Windfeldt Trolle, direktør i Danmarks Rederiforening.
I april 2015 faldt der dom i Finland, som gik havearbejderne imod, da de lavede blokade mod skibene for at få dette arbejde.
Unifeeder finder det ikke logisk, at havnearbejderne mener, at der skal ændres på kutymer i havnene. Det er et område, der allerede er overenskomstdækket.
Jesper Kristensen finder det ekstra besynderligt, at 3F deltager i en demonstration, når søfolkene er omfattet af overenskomst med 3F’s paraplyorganisation ITF. 3F har her to kasketter på.
Sikkerhed, fleksibilitet og konkurrencekraft
- I princippet er det op til ejerne af skibene og terminalerne, hvem der skal fastgøre godset. Vi køber en ydelse, men det er naturligvis vigtigt for os, at arbejdet udføres sikkert og fleksibelt, samt at vi beholder vores konkurrencekraft, som betyder alt for vores forretning. Siden 1977 har det været søfolkene, der har fastgjort godset, og den opgave har de løst dygtigt. Det giver ekstra bevågenhed på sikkerheden, når man selv efterfølgende skal sejle med lasten,” siger Jesper Kristensen.
Han fremhæver specielt fleksibiliteten.
- Vi taler om forholdsvis små skibe, som hurtigt skal losse og laste – døgnet rundt. Her er det en stor fordel, at det er højt kvalificerede søfolk med indgående kendskab til skibet, der løser opgaven.
Jesper Kristensen siger afslutningsvist:
- Vi byder gerne på kaffe, men har henstillet til, at de faglige organisationer går til de arbejdsretlige instanser, hvis de mener, at der er noget, som skal laves om. Det er ikke os, der sidder for bordenden her.
Kilde: Unifeeder