23948sdkhjf

Rederiforening godt tilfreds med 2025-udspil

Danmarks Rederiforening bakker op om regeringens just fremlagte politiske plan frem mod 2025, der bl.a. skal trække flere investeringer til udefra
Regeringen har store ambitioner om at sætte gang i væksten i Danmark. Danmarks Rederiforening glæder sig over, at regeringen i dens 2025-plan er ambitiøs i tilgangen for at trække investering til landet, hvilket er helt afgørende for at skabe mere vækst. Det fremgår af den just præsenterede og omfattende 2025-plan, som skal styrke det danske samfund. Regeringens ambition er at skabe vækst for 65 mia. kr. og få langt flere danskere i arbejde.

Det skal blandt andet ske med afsæt i bedre rammer for dansk erhvervsliv og den nødvendige arbejdskraft. Den intention er helt rigtig, mener Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danmarks Rederiforening:

”Danmark står i en situation, hvor investeringer og dermed vækst desværre ikke rammer vores plads på verdenskortet. Derfor er det klogt, at regeringen har store ambitioner om at sætte gang i væksten. Det kræver investeringer, så vi kan gøre samfundskagen større. Derfor glæder vi os over det klare politiske mål, som i høj grad også er relevant for skibsfarten,” siger Anne H. Steffensen.

”Søfart er et investeringstungt erhverv, og derfor betyder det noget, at Danmark er attraktivt at investere i. Det gælder både de generelle erhvervsvilkår, som er i fokus i dag med 2025-planen, og det gælder skibsfarten specifikt, hvor det er afgørende, at Troels Lund Poulsens maritime vækstteam har høje ambitioner for, at dansk søfart fortsat skal være attraktivt at investere i,” fortsætter hun.

Sømandsbeskatningen udeladt

I skattedelen af regeringens udspil er der især fokus på personbeskatningen, som ændres. Det betyder, at der ikke i udspillet er fundet plads til den nødvendige udvidelse af sømandsbeskatningen til også at gælde offshore konstruktionsskibe. Det ser Danmarks Rederiforening så ikke ligefrem som en fordel for de blå erhverv. Derfor håber man, at der kan blive rådet bod på det forhold i de kommende forhandlinger op til finansloven for 2017.

”Udviklingen i sektoren har gjort det tydeligt, at det haster med at få offshore-skibene med i sømandsbeskatningen. I dag har vores maritime offshorerederier ikke konkurrencedygtige vilkår, og det kan vi se, koster dansk aktivitet. Selv om det maritime vækstteam er i fuldt sving, så er den kommercielle virkelighed desværre, at der er brug for lige rammevilkår her og nu, hvis det ikke skal få langsigtede konsekvenser. Derfor er en løsning for offshore i den aktuelle finanslov det helt rigtige,” siger Anne H. Steffensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094