Danske redere og mæglere ser frem til ny toldstruktur
Udsigten til opdelingen af Skat i syv seperate områder glæder bl.a. Danmarks Rederiforening og Danmarks Skibsmæglerforening med særlig relation til det nye EU-toldkodeks.
Im- og eksporten over danske havne som her i Esbjerg påvirkes formentlig positivt af de nye procedurer på toldområdet. Foto: Esbjerg Havn
Skatteminister Karsten Lauritzen offentliggjorde fredag en større omstrukturering af Skat, som blandt andet betyder, at Toldstyrelsen etableres som selvstændig styrelse. Eller som regeringen skriver i planen ”Et nyt skattevæsen”: ”Toldområdet placeres i en ny og specialiseret toldstyrelse med en stærk og selvstændig ledelse, og hvor organisation og processer mv. er tilrettelagt fra bunden til at varetage toldopgaven.”
Med de nye ændringer tilføres knap syv mia. kroner og 1.000 ekstra medarbejdere til Skat frem mod 2020. Samtidig bliver Skat splittet op i syv styrelser, hvor Toldstyrelsen er den ene. Som følge af ændringerne tilføres toldområdet mere end en mia. kroner, som skal gå til flere medarbejdere og bedre it, hvilket især er nødvendigt, da man står over for at omlægge systemerne i forbindelse med et nyt EU-toldkodeks.
Store ændringer på vej
”Vi hilser skatteministerens ændringer på told velkommen. Det skal styrkes, så Danmark i højere grad end i dag kan påvirke udviklingen på toldområdet i EU. Vi står over for store ændringer med administration af toldreglerne, så det er rigtigt at afsætte tilstrækkelige ressourcer til at få det ganske store arbejde på skinner. De mulige fordele må ikke blive undergravet af praktiske problemer ved implementeringen af det fælles EU-toldkodeks,” siger Peter Olsen, transportpolitisk chef i Danmarks Rederiforening.
Samme toner lyder fra Danmarks Skibsmæglerforening, der også kvitterer for fredagens plan. I planen stod der bl.a. at læse, at ”der investeres i udviklingen af et helt nyt it-toldsystem og i den sammenhæng at få tilrettelagt data på området både til brug for produktions- og analyseformål. Det vil bidrage til en mere smidig og digitalt understøttet service over for virksomheder og borgere samt en mere målrettet kontrol.”
Det glæder Jesper Sebbelin, som er sekretariatschef hos Danmarks Skibsmæglerforening:
”Velfungerende toldsystemer er afgørende rammer for Danmarks im- og eksport, og en succesfuld digitalisering kræver myndighedernes og politikernes fokus. Det stoler vi på, at vi får med det nye tiltag,” siger Jesper Sebbelin.
Kilde: Danmarks Rederiforening