Fond kan sikre Danmarks maritime kompetencer
Skibsofficerernes forening foreslår en ændring af det økonomiske fundament under de unges uddannelse.
I dag påhviler det fem rederier at uddanne langt størstedelen af Danmarks kommende skibsofficerer – og dermed vedligeholde fødekæden af hele nationens maritime kompetencer. Det er ikke rimeligt, mener Søfartens Ledere, der foreslår ordningen suppleret med en kompetencefond, finansieret af Det Blå Danmark.
Det er ikke hver dag, Søfartens Ledere foreslår, at rederierne skal betale mindre til uddannelse og beskæftigelse af danske juniorofficerer. Det er ikke desto mindre tilfældet nu, hvor skibsofficerernes forening foreslår en ændring af det økonomiske fundament under de unges uddannelse.
”Vi synes, det kunne være interessant at få en diskussion om, hvem der skal løfte uddannelsesbyrden på det maritime område i Danmark – ikke mindst, hvem der skal betale. Skal det fortsat udelukkende være en lille håndfuld rederier, eller skal opgaven fordeles på alle de virksomheder og offentlige myndigheder, der er afhængige af de maritime kompetencer, skibsofficererne repræsenterer,” spørger Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere.
Søfartens Ledere foreslår derfor, at der oprettes en maritim kompetencefond med økonomisk bidrag fra alle de rederier, offshore-virksomheder, havne og offentlige myndigheder, der beskæftiger de skibsofficerer, som i dag primært fem rederier påtager sig at løfte sejltiden og den praktiske uddannelse for; A. P. Møller - Mærsk, Norden, DFDS, Torm og Herning Shipping.
Forslaget går i al sin enkelthed ud på, at kompetencefonden betaler et månedligt tilskud til danske juniorofficerers løn i de rederier, der løfter uddannelsesbyrden. Tilskuddet betyder, at juniorofficererne, efter endt uddannelse, og i de første år af deres erhvervskarrierer, bliver mere internationalt konkurrencedygtige. Samtidig forbedres rederiernes konkurrenceevne, og fødekæden af Danmarks maritime kompetencer bevares.
Søfartens Ledere anslår, at en maritim kompetencefond skal bidrage med et årligt beløb i størrelsesordenen 50-60 mio. kroner.
Kilde: Søfartens Ledere
Det er ikke hver dag, Søfartens Ledere foreslår, at rederierne skal betale mindre til uddannelse og beskæftigelse af danske juniorofficerer. Det er ikke desto mindre tilfældet nu, hvor skibsofficerernes forening foreslår en ændring af det økonomiske fundament under de unges uddannelse.
”Vi synes, det kunne være interessant at få en diskussion om, hvem der skal løfte uddannelsesbyrden på det maritime område i Danmark – ikke mindst, hvem der skal betale. Skal det fortsat udelukkende være en lille håndfuld rederier, eller skal opgaven fordeles på alle de virksomheder og offentlige myndigheder, der er afhængige af de maritime kompetencer, skibsofficererne repræsenterer,” spørger Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere.
Søfartens Ledere foreslår derfor, at der oprettes en maritim kompetencefond med økonomisk bidrag fra alle de rederier, offshore-virksomheder, havne og offentlige myndigheder, der beskæftiger de skibsofficerer, som i dag primært fem rederier påtager sig at løfte sejltiden og den praktiske uddannelse for; A. P. Møller - Mærsk, Norden, DFDS, Torm og Herning Shipping.
Forslaget går i al sin enkelthed ud på, at kompetencefonden betaler et månedligt tilskud til danske juniorofficerers løn i de rederier, der løfter uddannelsesbyrden. Tilskuddet betyder, at juniorofficererne, efter endt uddannelse, og i de første år af deres erhvervskarrierer, bliver mere internationalt konkurrencedygtige. Samtidig forbedres rederiernes konkurrenceevne, og fødekæden af Danmarks maritime kompetencer bevares.
Søfartens Ledere anslår, at en maritim kompetencefond skal bidrage med et årligt beløb i størrelsesordenen 50-60 mio. kroner.
Kilde: Søfartens Ledere