Hurtigruten forfiner design af emissionsfrit krydstogtskib

Færgerederiet Hurtigruten og dets partnere har gennemført en ny fase af testning af deres Sea Zero-projekt, der sigter mod at udvikle verdens mest energieffektive krydstogtskib.
Dette projekt er en del af en bredere indsats for at reducere skibsfartens miljøpåvirkning og fremme bæredygtig turisme.
Testforløbet indebærer blandt andet to rotorsejl, der samlet set skal reducere energiforbruget med mellem 10 og 15 pct. Samlet set er det Sea Zero-projektets mål at reducere skibets energiforbrug med mellem 40 og 50 pct.
Det skriver Maritime Executive.
Testene, der involverede både digitale simuleringer og fysiske forsøg ved forskningscenteret SINTEF Ocean i Trondheim, har ført til vigtige designændringer.
Blandt de mest bemærkelsesværdige ændringer er en længere skrog og en lavere højde, som begge er designet til at forbedre skibets stabilitet og energieffektivitet.
- Vi lærer meget af disse tests, og vi ser nu, at mange af de ambitiøse mål i dette projekt også kan implementeres i praksis" udtaler Gerry Larsson-Fedde, Chief Operating Officer hos Hurtigruten.
Han tilføjer, at de opnåede resultater er lovende og viser, at det er muligt at kombinere avanceret teknologi med praktisk anvendelighed i skibsdesign.
Gerry Larsson-Fedde understreger vigtigheden af samarbejde med partnere og forskningsinstitutioner for at opnå disse mål. Han bemærker, at den viden og erfaring, der er opnået gennem Sea Zero-projektet, ikke kun vil gavne Hurtigruten, men også kan have en bredere indflydelse på skibsfartsindustrien som helhed. Dette projekt repræsenterer et skridt fremad mod en mere bæredygtig fremtid for krydstogtindustrien