23948sdkhjf

DFDS samler godset ud fra Esbjerg på Immingham-ruten

Esbjerg-Harwich lukkes ved udgangen af september 2014. Fragtmængder konsolideres efterfølgende på Esbjerg-Immingham.
DFDS driver i dag to ruter fra Esbjerg til henholdsvis Harwich i det sydlige England og Immingham i midt-England. Esbjerg-Harwich-ruten, som transporterer passagerer og fragt, vil blive lukket ved udgangen af september 2014. Hovedparten af rutens fragtmængder forventes overført til Esbjerg-Immingham-ruten, der udelukkende transporterer fragt. Passagertransport mellem Danmark og England ophører således.

Konsolideringen af de to ruter er en konsekvens af DFDS’ strategi for at tilpasse rutenetværket til introduktionen af nye svovlemissionsregler pr. 1. januar 2015. De nye regler vil medføre en betydelig omkostningsstigning for Esbjerg-Harwich-ruten. Herudover har fragtmængderne mellem Danmark og det sydlige England været vigende i de seneste år. Som følge heraf vil Esbjerg-Harwich-rutens fremtidige resultatudvikling ikke længere være økonomisk bæredygtig.

Esbjerg-Harwich-rutens samlede omsætning var 190 mio. kr. i 2013, heraf var over halvdelen passageromsætning. Idet hovedparten af rutens fragtmængder forventes at blive overført til Esbjerg-Immingham, forventes rutekonsolideringen på helårsbasis at reducere DFDS’ omsætning med omkring 125 mio. kr. Konsolideringen forventes ikke at få nogen særlig resultateffekt i 2014.

Hele skibets besætning vil blive tilbudt nye stillinger inden for DFDS. Ro/pax-skibet, som i dag er indsat på Esbjerg-Harwich, Sirena Seaways, vil blive overført til anden beskæftigelse i DFDS’ rutenetværk eller udchartret.

Med virke fra 1. januar 2015 vil et nyt sæt regler begrænse svovlemissioner til 0.1pct. fra den nuværende grænse på 1.0 pct. i SECAs (Sulphur Emission Control Areas/ Svovlemissions kontrolområder). Disse områder omfatter Østersøen, Nordsøen og den Engelske Kanal, som er DFDS’ primære markedsområder. Prisen på brændstof (Marine Gas Oil/Marinediesel) med et svovlindhold på 0.1 pct. er for tiden 40-50 pct. højere end brændstof med et svovlindhold på 1.0 pct., som anvendes i dag.
 
Kilde: DFDS
 
Læs også:
 
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08