Nyhedsoverblik fra Søfart
Slagside til 'Hoegh Osaka'
Det delvist Mærsk ejet skib fra Hoegh Autoliners, 'Hoegh Osaka', foretog en kontrolleret grundstødning efter kraftig slagside i stille vejr. Det fik beboerne i Southampton i Sydengland til kysten med kameraerne og selvom højvandet bragt bilskibet flot, forhindrede vandindtrængning den egentlige bjærgning forestået af danske Svitzer.
Havarirapporter for slæber og kanalbåd
Tidsnød for 'Svitzer Trym' blev fatal for den lille lokale slæbebåd 'Diver Master' under Tall Ships' Races i Esbjerg, mens Læderingsulykke på københavnsk kanalbåd gav klar opstramning af sikkerhedsregler.
DFDS skib påbegynder mission til Afrika
Det DFDS-ejede ro/ro-fragtskib 'Ark Futura' blev aktiveret af Forsvaret og sejler fra Port Sudan i Sudan med køretøjer til ebolaramte områder i Vestafrika. Søfart følger den maritime mission tæt, men på afstand.
To Svitzer-nybygninger til Oman og Australien
Svitzer tog levering af den vietnamesisk-byggede bugserbåd 'Svitzer Otway' og udvider dermed havneslæber-kapaciteten i Melbourne. I Rotterdam blev 'Svitzer Sorrah' taget på prøvetur inden levering og kurs mod Oman.
320.000 ton olie på flydende lager
På tankmarkedet lyder meldingerne, at oliepriserne kan medføre stor efterspørgsel efter opankrede tankskibe som olielagre og dermed højere fragtrater. En udvikling sidst set i 2008 og 2009, da blandt andre steder flypassagerer på vej til London selv kunne se de mange tankskibe for anker ud for Englands østkyst.
Lejekontrakter holder ikke vand
Mindre positive meldinger kommer der fra de to danske tørlastaktører J. Lauritzen og Norden. Med stabilt lave fragtrater har det været svært at forklare flådeværdier over markedsprisen på de ejede skibe. Det har ført til flere nedskrivninger i regnskabsbøgerne. Nu er turen så helt usædvanligt kommet til at tage tab på lejekontrakter, som ingen længere tror, kan indtjene de penge, de var handlet til.
Appelafvisning giver optimisme i DFDS
Sidst på ugen blev det offentliggjort, at der nu er et foreløbigt punktum i DFDS’s retslige kanaltvist. Eurotunnel og SCOP har dermed stadig forbud mod Eurotunnels færgeaktiviteter ud af Dover og selskabet bag sætter nu færgerederiet til salg og vejen er banet for mere DFDS forretning på den engelske kanal. Hvorvidt det var det sidste punktum i den sag er dog stadig uvist.
Alang bedre end sit rygte
De seneste ugers medieopmærksomhed på danske rederes skrotningvaner og ikke mindst strandophugning i Alang, Indien har skabt debat. Søfart gik bag om nyhederne og konkluderer, at ophugning og afstandtagen til ophugning langt fra altid er helt så enkelt, som det kan se ud på overfladen.