23948sdkhjf

DFDS sætter navn på første færge på nyvundet ø-rute

DFDS starter den britiske færgefart op til marts

Den 3. december kom kontrakten i hus, og nu afslører DFDS, hvilken færge rederiet sætter ind mellem Portsmouth og Jersey.

Der er tale om det chartrede Ro-Pax fartøj 'Stena Vinga'.

Det fremgår på Linkedin.

'Stena Vinga' sejler i øjeblikket mellem Gøteborg og Frederikshavn for Stena Line.

Færgen kan have 400 passagerer og 200 biler med om bord. Den samlede fragtkapacitet er 1500 lm.

DFDS sætter færgen i drift med fem ugentlige rotationer i højsæsonen med med afgang om aftenen fra Jersey og om morgenen fra Portsmouth.

- Vi er glade for at introducere Stena Vinga til vores Jersey-flåde. Med dette skib vil vi være i stand til at servicere både passagerer og virksomheder, der er afhængige af fragttransport, og vi kan levere en effektiv og pålidelig service. Det blev renoveret i 2019, og vi ser frem til at byde passagerer velkommen ombord og give dem en behagelig rejseoplevelse og imødekomme de forskellige behov på øen, siger Chris Parker, rutedirektør for Jersey hos DFDS.

'Stena Vinga' blev bygget i 2005 og er udstyret med 40 kahytter, en restaurant, en toldfri butik, en biograf og en liggestol-lounge.

Som tidligere annonceret vil DFDS også operere med et RoRo-skib og to hurtigfartsskibe på Jersey-færgetjenesten.

I højsæsonen vil DFDS's hurtigfartsskibe betjene ruten mellem Jersey og Saint-Malo med op til 11 rotationer om ugen og mellem Jersey og Poole med op til fem rotationer om ugen.

- For at imødekomme den store efterspørgsel i højsæsonen vil servicens frekvens blive øget for at sikre, at vores passagerer har flere valgmuligheder og fleksibilitet, når de planlægger deres rejser, siger Chris Parker.

DFDS går i gang på ruten 28. marts 2025. Det forventes, at sommertidsplanen offentliggøres senest på fredag.

Søfart har kontaktet 'Stena Line' for at høre, hvornår charter-kontrakten træder i kraft med DFDS, og hvad der skal ske med den dansk-svenske færgetrafik uden 'Stena Vinga'.

Stena Line er ikke vendt tilbage på Søfarts henvendelse endnu.

Styrker tilstedeværelsen

DFDS vandt udbuddet og færgefarten til og fra Jersey den 3. december.

Fra 28. marts 2025 og 15 år frem er det altså DFDS der står for fragt af såvel passagerer som gods til og fra øen i Den Engelske Kanal. 

- Vi er henrykte over at være blevet valgt som foretrukket tilbudsgiver til færgeservicen til Jersey. (...) Vi forstår vigtigheden af en pålidelig færgeservice for Jersey, for økonomien og for at sikre vigtige forsyninger og adgang til medicinske tjenester, og vi ser frem til at betjene de lokale samfund på Jersey i mange år fremover, sagde Filip Hermann, VP BU Channel & Baltics i DFDS til Søfart, da DFDS vandt færgefarten. 

Med kontrakten i hånden forstærker DFDS sin tilstedeværelse i Den Engelske Kanal. DFDS sejler i forvejen mellem Dover, Calais og Dunkirk, samt mellem Newhaven og Dieppe.

Oprejsning

Den vundne kontrakt med Jersey betyder oprejsning for DFDS, der måtte se sig diskvalificeret fra et lignende udbud fra naboøen Guernsey.

Flere medier skrev, at DFDS ville skrue for meget på sejlfrekvens og tider, men selv forklarede Filip Werne Herman det således:

- Vores bud blev diskvalificeret af myndighederne på Guernsey, fordi de mente, at der var en ulige risikofordeling. Vi sammensatte et bud, som ville gøre det muligt at levere en god service, sikre det rigtige investeringsniveau i fremtiden, og sikre fleksibilitet til at tilpasse driften til eventuelle skiftende omstændigheder, hvilket enhver ansvarlig operatør ville gøre, og som i øvrigt også indgår i den eksisterende kontrakt, fortalte han tidligere til Søfart.

Ifølge ham giver den vundne færgetrafik til Jersey især to klare fordele:

- For det første passer det langvarige partnerskab godt til den måde vi arbejder på i DFDS, Kontrakten løber over 15 år, og det giver nogle unikke muligheder for at udvikle ruten. For det andet vil vi kunne drage fordel af synergieffekter fra andre steder i vores netværk. For eksempel fra de ruter vi har på den engelske kanal og vores ruter i Gibraltar.

DFDS har tidligere meldt, ud at man overvejede en hybridfærge til og fra kanaløerne, hvis man vandt udbuddet. Hvor står de planer nu?

- Hvis vi vinder udbuddet, vil vi i samarbejde med de lokale myndigheder på Jersey tage stilling til, hvordan vi bedst muligt arbejder for at dekarbonisere driften. Men det er for tidligt at sige noget om på nuværende tidspunkt, hvordan det konkret kommer til at udmønte sig.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081