Maersk Lines nyeste Triple-E starter 2M-alliancen op
SHIPPING: Nyleverede 'Munkebo Mærsk' bliver den første enhed fra Maersk Line/MSC til at sejle ud på den længe ventede samsejlingsalliance mellem verdens to største operatører.
Ifølge bladet Lloyd’s List kunne nyleverede 'Munkebo Mærsk' sejle direkte fra Daewoo-værftet i Korea til Dalian i Kina, hvor den skulle laste for at indgå i Maersk Lines AE5-sløjfe, der bliver en del af 2M-samsejlingsnetværket mellem Maersk Line og MSC, der således skydes officielt i gang efter lang tids opstartsfase, hvor der bl.a. har været ventet på OK fra diverse konkurrencemyndigheders godkendelser i Europa, USA og Kina.
Fra Dalian går turen tilbage til Korea og Busan. Derefter Kina igen via Qingdao, Ningbo og Xiamen, før der sluttes af i Asien i Tanjung Pelepas inden turen via Suez til Europa. Første enhed fra MSC til at indgå i 2M bliver verdens så langt største ULCS'er, 'MSC Oscar', der forventes at være klar til start 25. januar. 'MSC Oscar' er med sine 19.224 TEU godt 1.000 TEU større end Triple-E-enhederne, der ”kun” er noteret for en kapacitet på 18.270 TEU.
Totalt set vil 2M-alliancen sætte ny standard for kapacitetsudbud, når samsejlingen kører fuldt med i alt 193 skibe tilknyttet, der tilsammen har en kapacitet på 2,4 mio. TEU. 2M vil omfatte 22 ruter – primært på øst-vestgående ruter. 2M erstattede som koncept det endnu mere ambitiøse P3-netværk, der også indbefattede verdens tredjestørste operatør CMA CGM. Men det projekt fik tomlen nedad fra Kina, så det franske rederi i stedet er gået sammen med China Shipping og United Arab Shipping i Ocean Three-alliancen.