CMP og STS bygger anlæg til maritimt brændstof
MILJØ: Copenhagen Malmö Port (CMP) og Scandinavian Tank Storage (STS) investerer i fællesskab i havnen i Malmø med henblik på at etablere en tilpasset tankningskaj og terminal.
CMP er klar til at modtage fartøjer, der sejler med lavt svovlindhold, og snart kan de også tanke i nyetableret terminal. Den bliver bygget i Malmø, og Statoil bliver leverandør af brændstoffet. Behovet for terminalen skyldes EU's nye svovldirektiv, der trådte i kraft ved årsskiftet.
Det skriver CMP i en pressemeddelelse.
Det skriver CMP i en pressemeddelelse.
”For CMP indebærer satsningen store muligheder. Vi vurderer, at 170 af vores kunders fartøjer kommer til at tanke her årligt. Det er i princippet et fartøj hver anden dag,” udtaler adm. direktør for Copenhagen Malmö Port AB.
Alternativet til det nye brændstof er, at fartøjet skal foretage en røggasrensning om bord på fartøjet, hvis der anvendes brændstof med et højere svovlindhold. I en sådan proces dannes der farligt affald, som skal håndteres på land, hvad man helt undgår ved brug af maritimt brændstof med lavt svovlindhold.
Læs også:
CMP fik besøg af store møllefundamenter fra Bladt Industries
Nye svovlregler presser rederierne