Danske havne skaber 58 mia. kr. i årlig værditilvækst
HAVNE: For hver en mio. tons godsomsætning skabes der på kort sigt 300 nye jobs, viser ny OECD-rapport, hvorfra det også kan udledes, at de danske havne kan relateres til mere end 26.000 maritime jobs.
OECD har igennem fem år analyseret nogle af verdens største havnebyer for at finde en formel for sameksistens, der fører til økonomisk vækst – ikke på trods, men i kraft af et velintegreret strategisk samarbejde mellem by og havn. Overføres OECD's resultater til den danske havnesektor, skaber danske havne en årlig samlet værditilvækst på 58 mia. kr. til det danske samfund.
Det meddeler brancheorganisationen Danske Havne i en pressemeddelelse.
”Når regeringens vækstplan for Det Blå Danmark skal evalueres i foråret 2015, leverer OECD's havneanalyser konkret input til den blå vækstagenda,” siger Gitte Lillelund Bech, direktør for Danske Havne, og fortsætter:
”Ved at understøtte udviklingen af danske havne dokumenterer OECD, at der kan opnås vækst og arbejdspladser i vandkants-Danmark. Så det skal opfølgningen på vækstplan Det Blå Danmark helt sikkert tænke ind.”
Danske havne skaber værdi for 58 mia. kr. om året
OECD's analyser viser, at et ton godsomsætning i gennemsnit skaber 100 dollars i værditilvækst. For hver en mio. tons godsomsætning skabes der på kort sigt 300 nye jobs.
De danske havne havde i 2013 en godsomsætning på lidt mere end 88 mio. tons. Det svarer til knap 58 mia. kr. i værditilvækst og 26.400 maritime jobs. Dertil kommer de afledte og indirekte jobs i andre erhverv, servicevirksomheder og klynger. I Danmark har mellem 60.000 og 70.000 danskere deres arbejde på eller i tilknytning til en havn.
For at sætte det i relief, så repræsenterer den danske fødevareklynge en eksport på over 156 mia. kr. årligt og skaber 169.000 jobs, hvilket gør det til Danmarks vigtigste erhverv. Et fælles kendetegn er, at en væsentlig del af arbejdspladserne i landbruget og Det Blå Danmark ligger i yderområderne.
FAKTA
OECD's ”Port-City”-rapporter har fokus på, hvordan havne igen bliver en central drivkraft for økonomisk vækst og byudvikling i verdens havnebyer.
OECD nævner de tre vigtigste faktorer for, at havne kan bidrage til økonomisk vækst: optimal adgang til havnen fra vandside, effektive havneoperationer og stærk baglandsinfrastruktur. Konkurrencekraft gennem infrastruktur med andre ord.
Læs også:
Det meddeler brancheorganisationen Danske Havne i en pressemeddelelse.
”Når regeringens vækstplan for Det Blå Danmark skal evalueres i foråret 2015, leverer OECD's havneanalyser konkret input til den blå vækstagenda,” siger Gitte Lillelund Bech, direktør for Danske Havne, og fortsætter:
”Ved at understøtte udviklingen af danske havne dokumenterer OECD, at der kan opnås vækst og arbejdspladser i vandkants-Danmark. Så det skal opfølgningen på vækstplan Det Blå Danmark helt sikkert tænke ind.”
Danske havne skaber værdi for 58 mia. kr. om året
OECD's analyser viser, at et ton godsomsætning i gennemsnit skaber 100 dollars i værditilvækst. For hver en mio. tons godsomsætning skabes der på kort sigt 300 nye jobs.
De danske havne havde i 2013 en godsomsætning på lidt mere end 88 mio. tons. Det svarer til knap 58 mia. kr. i værditilvækst og 26.400 maritime jobs. Dertil kommer de afledte og indirekte jobs i andre erhverv, servicevirksomheder og klynger. I Danmark har mellem 60.000 og 70.000 danskere deres arbejde på eller i tilknytning til en havn.
For at sætte det i relief, så repræsenterer den danske fødevareklynge en eksport på over 156 mia. kr. årligt og skaber 169.000 jobs, hvilket gør det til Danmarks vigtigste erhverv. Et fælles kendetegn er, at en væsentlig del af arbejdspladserne i landbruget og Det Blå Danmark ligger i yderområderne.
FAKTA
OECD's ”Port-City”-rapporter har fokus på, hvordan havne igen bliver en central drivkraft for økonomisk vækst og byudvikling i verdens havnebyer.
OECD nævner de tre vigtigste faktorer for, at havne kan bidrage til økonomisk vækst: optimal adgang til havnen fra vandside, effektive havneoperationer og stærk baglandsinfrastruktur. Konkurrencekraft gennem infrastruktur med andre ord.
Læs rapporterne for de enkelte havne og den sammenfattende rapport her
Læs også: