Konvention udstikker ny kurs for vragfjernelse
SØFARTSSTYRELSEN: Krav om forsikring og certifikat i vragfjernelseskonventionen træder i kraft til april og får stor betydning for selv små fartøjer, men særligt for store skibe.
Alle danske skibe på 20 BT og derover skal have en forsikring eller anden garanti, der dækker ejerens ansvar ved vragfjernelse. Uden en sådan må skibene slet og ret ikke gå i fart. Reglerne gælder for alle typer af skibe – ikke blot handelsskibe men også fiskeskibe, passagerskibe og fritidsfartøjer. Det oplyser Søfartsstyrelsen i dag på sin hjemmeside.
De store skibe på 300 BT og derover skal have et certifikat med om bord, der viser, at de har den krævede forsikring/garanti. Uden et certifikat om bord må skibene ikke gå i fart og kan risikere at blive tilbageholdt – det gælder både i Danmark og i Bulgarien, Congo, Cook Islands, Indien, Iran, Malaysia, Marshall Islands, Marokko, Nigeria, Palau, Storbritannien og Tyskland.
Kravet om at have et certifikat med om bord gælder også udenlandske skibe på 300 BT og derover, som anløber dansk havn eller en offshore-installation på dansk område.
Ansøg i god tid
Derfor opfordrer Søfartsstyrelsen alle ejere af danske skibe på 20 BT og derover til at sikre, at de har gyldige forsikringer, der dækker ansvaret ved vragfjernelse inden den 14. april 2015.
Ydermere opfordres de danske rederier til at indsende ansøgning om certifikatet til Søfartsstyrelsen hurtigst muligt og i god tid inden den 14. april 2015, så problemer med manglende papirer kan undgås.
Læs også:
Danmark sætter vragfjernelseskonventionen i kraft
De store skibe på 300 BT og derover skal have et certifikat med om bord, der viser, at de har den krævede forsikring/garanti. Uden et certifikat om bord må skibene ikke gå i fart og kan risikere at blive tilbageholdt – det gælder både i Danmark og i Bulgarien, Congo, Cook Islands, Indien, Iran, Malaysia, Marshall Islands, Marokko, Nigeria, Palau, Storbritannien og Tyskland.
Kravet om at have et certifikat med om bord gælder også udenlandske skibe på 300 BT og derover, som anløber dansk havn eller en offshore-installation på dansk område.
Ansøg i god tid
Derfor opfordrer Søfartsstyrelsen alle ejere af danske skibe på 20 BT og derover til at sikre, at de har gyldige forsikringer, der dækker ansvaret ved vragfjernelse inden den 14. april 2015.
Ydermere opfordres de danske rederier til at indsende ansøgning om certifikatet til Søfartsstyrelsen hurtigst muligt og i god tid inden den 14. april 2015, så problemer med manglende papirer kan undgås.
Læs også:
Danmark sætter vragfjernelseskonventionen i kraft