Offshore serviceskibe fyldte Skibsteknisk Selskabs mødelokale
OFFSHORE VIND: 50 engagerede deltagere var mødt op til Skibsteknisk Selskabs seneste møde. Gennemgående for de fire oplæg var, at der efterlyses mere lovgivning på området.
Her lagde skibsteknisk konsulent i Søfartsstyrelsen Katrine Lee Jørgensen ud med at fortælle om det, der skulle blive et gennemgående tema for resten af arrangementet – lovgivning og regler på områder for offshore serviceskibe, eller mangel på samme.
En af de store udfordringer for den relativt unge offshore vind-branche er, at de gældende love og regler ikke tager højde for de behov, som opstår i forbindelse med transport af det mandskab, der opsætter og vedligeholder havvindmøller.
Læs mere: Sikkerhed i offshore vind er hæmmet af bureaukrati
Komposit skal afløse stål
Den komplekse og på nogle områder mangelfulde lovgivning er et problem for blandt andre skibsbyggere som Danish Yachts og Tuco, der var de næste oplægsholdere på programmet.
På trods af, at det kan være udfordrende at bygge skibe, der lever op til reglerne, når reglerne er uklare, kunne de to hver især berette om nye varer på hylden.
For Danish Yachts var komposit omdrejningspunktet. Designchef Kristoffer Jensen redegjorde for, hvorfor han ser brugen af kompositmaterialer til skibe som værende på linje med den revolution, det var at gå fra træ til stål som det foretrukne til skibsbygning.
Produktchef Torben Christensen fortalte om værftets arbejde med at kombinere katamaran- og swath-principperne for at forbedre stabiliteten i høj sø, så montører kan komme over på havmøllerne i et større vejrvindue.
Kulfiber er ikke argument
Adm. direktør i Tuco Marine Group, Jonas Pedersen, fortalte om den nye Pro Zero-serie. Serien omfatter en række datterskibe til offshore vind, hvoraf en af modellerne kommer til at hænge på Siemens/Windeas kommende SOV (service and operation vessel).
Læs mere: Tysk ordre giver Esvagt konkurrence på SOV-skibe til offshore vind
Også Tuco arbejder med letvægtsmaterialer. I forbindelse med markedsføring af den nye serie havde Jonas Pedersen dog gjort sig den erfaring, at kunderne ikke falder for argumenter om fortræffelighederne ved et kulfiberskib, ”da de jo ikke er på udkig efter en racerbil.”
Endelig fortalte skibsinspektør i Dong Bo Kiel Jespersen om arbejdet med at udvikle og implementere egne sikkerhedsstandarder i Dong, der opererer mere end 50 servicefartøjer til sine vindparker.
Også inden for sikkerhed er der uklarhed om lovgivernes ståsted. Dong forventer dog med en detaljeret tjekliste og grundig opfølgning at gøre op med den uheldige tendens til, at antallet af ulykker i offshore vind har ligget højere end i offshore olie og gas.
Læs mere: A2Sea: Sikkerhed i offshore vind er på vej mod olie- og gasniveauet