23948sdkhjf

Fayard kommunikerer igen: Vil gerne modtage russere, men afviser skyggeflåden

Fayard servicerer skibe, som har fragtet russisk gas, men afviser sanktionsbelagte kendt som skyggeflåde

Det fynske skibsværft Fayard afviser at servicere skibe fra den russiske skyggeflåde, der understøtter den russiske krigsøkonomi.

Det sker i en pressemeddelelse tirsdag, efter at det familieejede danske værft har svaret Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI), som har indledt en undersøgelse.

- Vi bakker fuldt op om undersøgelsen fra FMI, da det er vigtigt at sikre, at ingen værfter deltager i aktiviteter med den russiske skyggeflåde, siger vicedirektør Kristian Andersen.

Hver dag sejler udtjente tankskibe gennem dansk farvand med russisk gas for hundredvis af millioner kroner.

Nogle skibe er sanktionerede, men størstedelen er ikke, og derfor bryder de danske virksomheder ikke love ved at betjene dem, selv om gaseksporten er med til at finansiere Ruslands krig mod Ukraine.

Et sikkerhedsaspekt er, at skibe fra søværnet også bliver serviceret på værftet på havnen i Odense. Det kan ske side om side med skibe, der har sejlet med og solgt russisk og ikke sanktionsbelagt gas til europæiske lande.

Derfor har FMI indledt en undersøgelse af de værfter, som Forsvaret har en aftale med om servicering af søværnets skibe, herunder Fayard.

Statsminister Mette Frederiksen (S) har tidligere kaldt serviceringen af gasskibene for helt uforståelig.

Hun fremhævede, at selv hvis der skulle være gråzoner "har man også en forpligtelse som dansk virksomhed til ikke på nogen måde at understøtte russerne."

Værftet fremhæver, at det afviser skibe fra den russiske skyggeflåde.

- Hos Fayard afviser vi skibe fra den russiske skyggeflåde. Vi foretager løbende risikovurderinger og afviser forespørgsler, hvor vi vurderer, at der er risiko for, at skibene bryder eller omgår sanktioner, siger Kristian Andersen.

Men for Mette Frederiksen er det også en moralsk sag.

Skibene, som sejler med naturgas fra Yamal LNG-anlægget i Rusland, er ikke sanktionerede.

Fayard fremhæver, at russisk gas fortsat spiller en central rolle i EU for at sikre energiforsyningen og for at holde priserne nede. Og at skibene er tomme, når de serviceres.

- Fayard bakker naturligvis op om EU's prioriteter, og støtter EU's plan for udfasningen af russisk gas, siger Kristian Andersen.

EU er fortsat afhængig af russisk gas, og i 2024 kom 20 procent af den samlede gasimport til EU fra Rusland. EU ønsker at blive uafhængig i 2027.

Skyggeflåden beskrives af FN's søfartsorganisation IMO som underforsikrede skibe, der omgår sanktioner og kontroller.

Det sker ved at sejle under fremmed landes flag og med uigennemsigtigt ejerskab.

Borgmester i Odense Peter Rahbæk Juel (S) har tidligere henvendt sig til regeringen for at få den til at kæmpe for at få Yamal LNG-flåden på listen over sanktionerede skibe. Regeringen ønsker blandt andet at løse sagen i EU-regi.

Ritzau har henvendt sig til Fayard for at få et interview og svar på det moralske aspekt af sagen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073