23948sdkhjf

Medie: Amerikanske sanktioner omdirigerer Ruslands skyggeflåde fra Østersøen

Hårde amerikanske sanktioner har tvunget russiske olieeksportører til at omdirigere skyggetankere fra landets olieterminaler i vest til Kozmino i det fjernøstlige Rusland

En veritabel amerikansk sanktionsstorm mod 155 navngivne tankskibe tidligere på måneden har fået omfattende konsekvenser for Ruslands olieeksport fra Østersøen. 

Sanktionerne mod skibene har tvunget Rusland til at omdirigere store dele af sin skyggeflåde mod landets østlige terminaler, særligt Kozmino-terminalen ved Stillehavskysten.

Det skriver shippingmediet Tradewinds.

Den amerikanske blacklistning, der blev annonceret for 14 dage siden af det amerikanske finansministeriums Office of Foreign Assets Control (Ofac), inkluderer 180 russiske skibe – heraf 155 tankskibe – samt store russiske energiselskaber som Surgutneftegas og Gazprom Neft. Sanktionerne er et led i G7-landenes forsøg på at begrænse Ruslands olieindtægter.

Nye handelsruter 

For at kompensere for de vestlige sanktioner har Rusland intensiveret sin eksportstrategi mod asiatiske markeder. Kozmino-terminalen, som er landets yngste olieeksporthavn, er blevet et centralt knudepunkt for olieleverancer til Kina – den største aftager af russisk råolie.

En kilde fortæller til Tradewinds, at sanktionerne har skabt nye muligheder for risikovillige skibsejere, som nu deltager i Ruslands omfattende skyggeflåde. Ifølge Lloyd's List anslås skyggeflåden at omfatte op til 700 skibe.

Over 200 skibe er ramt

Mellem 17. december 2024 og 10. januar 2025 har vestlige sanktioner rettet sig mod over 200 tankskibe. Ifølge en analyse fra Lloyd’s List Intelligence og Vortexa stod disse skibe i november 2024 for over en tredjedel af Ruslands søbårne eksport af råolie og raffinerede olieprodukter.

De 155 tankskibe, som Ofac sanktionerede, er hovedsageligt råolietankskibe blandt dem seks meget store råolieskibe (VLCC), 22 Suezmax og 84 Aframax. 

Skyggeflådens omdirigering til Østen er ikke kun en logistisk løsning, men en økonomisk nødvendighed for Rusland. 

Kozmino-terminalens rolle som udskibningspunkt til asiatiske markeder understreger Ruslands langsigtede strategi om at dreje væk fra Europa og fokusere på Asien som det primære marked for landets olie.

En kilde fortæller til Tradewinds, at sanktionerne også har skabt nye muligheder for risikovillige skibsejere for at lade deres skibe deltage i den russiske skyggeflåde af tankskibe, som Lloyd's List anslår omfatter op til 700 skibe.  

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062