Esbjerg-skibsreder modtager spritnye CTV'er i XL-størrelse
Der var trængsel af folk i kedeldragter på offshore-havnen i Esbjerg onsdag.
Her var scenen sat for navngivning af den ene af MHO-Co's to nye egenudviklede hybride CTV'er i den største klasse.
De to nye fartøjer skiller sig ved allerede ved første øjekast ud fra mængden, idet de er katamaraner, som vi kender det fra hurtigfærger, der plejer at fragte rejsende fra A til B.
4. generations CTV'er af eget design
- Det er en stor milepæl. Tak til alle for at komme og fejre denne store dag med os i dag. For min del håber jeg, at hele besætningen og hele MHO-Co vil have stor fornøjelse af de her to både de næste mange år, sagde skibsreder Mik Henriksen, der er stifter og direktør i MHO-Co.
Bådene er rederiets fjerde generations CTV'er af eget design udviklet af Mik Henriksen og rederiets eksterne skibsarkitekt, Stuart Friezer.
Det er sidstnævnte, som udført alle beregningerne, der med rederens egne ord ’sikrer, at de skibene, som han selv opfinder, rent faktisk kan flyde, holde god fart og er sødygtige’.
- Vores hovedmål, som går gennem alle vores design, er naturligvis sikkerheden, og dernæst god brændstoføkonomi, som det særlige skrogdesign sikrer. Vores tredje kriterium er høj ydeevne under sejlads men også under zero-speed performance. Moderne CTV'er skal ikke kun præstere, når de sejler hurtigt hen over vandet. De skal også performe, når de skubber op imod vindturbinerne med zero-speed, sagde Mik Henriksen ved navngivningen.
Nogen vil måske mene, at 'Power of Plenty', POP, også kan være lig med 'Plenty of Problems'. Men selv, hvis en eller to af motorer eller batterier sætter ud, kan de fortøjet her fortsat arbejde Mik Henriksen, stifter og adm. direktør i CTV-rederiet MHO-Co
De to nye CTV'er er et noget anderledes design end de designs for hurtigfærger, som rederen og skibsarkitekten lagde ud med, da de for 25 år siden arbejdede sammen for første gang i Tasmanien.
Høj komfort sikrer operationen
- Men en af de ting, som vi har taget med os fra hurtigfærgerne, er komforten for besætningen. Komfort er altid et godt salgsargument over for de teknikere, der skal arbejde fra båden. Men vi også tror på, at komfort er tæt forbundet med sikkerhed, hvor jo højere komfort skibet har, desto mere udhvilet, afslappet og sikker er besætningen, hvilket gør hele den samlede operation mere sikker, sagde Mik Henriksen.
Siden MHO-Co kom op med det nye hybriddesign, har andre fartøjer med lignende elektriske systemer set dages lys rundt om i verden. Men indtil har ingen specifikt været målrettet havvindindustrien.
Ifølge Mik Henriksen er den store fordel ved det valgte hybride fremdriftssystem både, at de nye CTV'er kan yde højt under operationerne og, at de kan yde konstant.
Det skyldes det såkaldte 'Power of Plenty'-system med otte Volvo Penta-motorer, der forsyner bådens batteriassisterede propulsion-system.
Mindre enheder sikrer driftsikkerheden
- Det bliver meget spændende at høre besætningens og kundernes erfaringer med, hvor godt det præsterer. Nogen vil mene, at POP også være lig med 'Plenty of Problems'. Men selv, hvis en eller to af motorerne eller batterierne sætter ud, kan fartøjet fortsat arbejde. Et andet stort plus er, at hvis vi får et problem et sted i systemet, så er enhederne hver for sig så små, at de nemt kan tages ud og erstattes under service, mens de repareres og sættes tilbage igen, uden at forstyrre skibets drift, sagde Mik Henriksen.
Skibsrederen regner ikke med, at 'MHO Broteus' og 'MHO Balder' bliver de sidste egenudviklede CTV'er fra rederiet. MHO-Co er allerede ved at se på det næste design.
- Det bliver formentlig et lidt mindre fartøj. For de her to, som vi navngiver, er de største i industrien. Måske en meter kortere end nogle af konkurrenternes, men målt i GT (411 GT, red.) er de største i verden inden for CTV'er. Om størrelse betyder noget? Ja, det får vi se, når vi får deres pris ud i markedet, lød det fra rederen.
'MHO Balder' og 'MHO Boreas'
- Værft: Afai Southern Shipyard Ltd. (Afai), Guangzhou
- Størrelse: 36 m. x 11 m.
- Fire eldrevne drivlinjer baseret på otte Volvo Penta generatorer
- En niende ”dual fuel” metanol generator eller en hydrogen brændselscelle
- Normalbesætning: Fem personer (besætning) og 24 pax
- Charter: På kontrakter for Ørsted fra 10, marts og 15.marts 2024 og indtil starten af 2025
Kilde: MHO-Co