Medie: Mærsk jagter værfter til ny omgang metanolskibe
A.P. Møller Mærsk er på jagt efter skibsværfter, som skal kunne bygge endnu flere metanolskibe til rederigiganten, skriver det maritime medie Tradewinds.
En række skibsmæglere fortæller ifølge mediet, at Mærsk vil bygge yderligere 10 til 15 containerskibe med dual fuel-metanolmotorer. I forvejen har rederigiganten 24 metanolskibe i ordrebogen. De spænder fra nogle få tusinde teu til op mod 16.000 teu.
Èt er som bekendt allerede leveret: Laura Maersk, et feederskib med kapacitet på 2.100 teu med dual fuel-metanolmotor blev navngivet i København sidste måned.
Ifølge Tradewinds' kilder er de kommende 10-15 skibe i den mindre skala: I omegnen af 3.500 teu.
25 procent
Mærsk har for nu kastet sin kærlighed på metanolsejlads, da rederieret vil have metanolen produceret på CO2-reducerende vis. Enten med biomasse eller ved hjælp af vedvarende energi. Alt sammen som led i rederiets mål om at skære ned på sine CO2-udledninger. Mærsk har lovet omverden at være CO2-neutral i 2040.
Som led heri er ambitionen, at 25 pct. af flåden skal være metanoldrevet inden 2030.
Metanol har dog lavere energitæthed end almindelig bunkerfuel, og derfor skal der bruges meget mere af det - som tommelfingerregel dobbelt så meget. Mærsks 2030-ambition vil ifølge rederiet kræve cirka 5 mio. tons metanol årligt.
Mærsks topchef har dog også udtalt, at rederiets store sats på metanol ikke nødvendigvis varer ved, og at man på sigt er klar til at skifte til for eksempel ammoniak, når teknologien er moden.