Wärtsilä skal levere sine første CCS-ready scrubbere
Mens Project Greensand markerer den første lagring af opsamlet CO2 i undergrunden under Nordsøen, så har Wärtsilä også netop taget et vigtigt skridt i forhold til CO2-opsamling. Det er sket med ordren på virksomhedens første scrubbere, der udover som vanligt fjerner svovlpartikler, også er forberedt til at kunne kobles på et system, der frasorterer og opsamler CO2’en fra skibets røggas.
CCS er en af nøgleløsningerne til at muliggøre maritim dekarbonisering inden for en kort tidsramme, og vi ser frem til at udvikle vores teknologi yderligere Scott Oh, Director Wärtsilä Exhaust Treatment Asia
CCS, der står for Carbon Capture and Storage, kræver således ikke alene teknologiudvikling i forhold til de geologiske aspekter af opbevaringen i undergrunden, CCS kræver også udvikling af den teknologi, som skal opsamle CO2’en. Det uanset om det er en fabrik i land eller skib på søen, der skal have opsamlet og lagret den udledte CO2.
Wärtsilä skriver i en pressemeddelelse, at ordren indbefatter fire CCS-ready scrubbere, der er dimensioneret til 35 MW store maskinerier. Konkret skal den nye type scrubber om bord i fire 8.200 TEU-containerskibe, der bygges i Asien. Leverancen af de nyudviklede scrubbere skal ske i løbet af i år.
Udvikler også opsamlingsdelen
Betegnelsen ”Ready” udtrykker ifl. Wärtsilä, at scrubberne i deres design er forberedt til under et retrofit at kunne kobles på et system, der opsamler og lagrer CO2’en fra røggassen om bord. Der er således også taget højde for denne fremtidige installation i skibenes generalarrangement, oplyses det endvidere i meddelelsen.
- Vi er meget glade for at kunne annoncere denne første ordre på vores CCS-Ready skrubberløsning. Ved at investere i en CCS-klar scrubber vil rederierne fremtidssikre deres aktiver og muliggøre en glidende overgang til CCS-adoption, når teknologien er moden i en meget nær fremtid.
- CCS er en af nøgleløsningerne til at muliggøre maritim dekarbonisering inden for en kort tidsramme, og vi ser frem til at udvikle vores teknologi yderligere, udtaler Scott Oh, Director Wärtsilä’s Exhaust Treatment Asia.
Wärtsilä arbejder også selv på at udvikle en maritim CO2-opsamlingsteknologi. Den testes i løbet af de kommende 12 måneder i en pilotopstilling hos Wärtsilä Exhaust Treatment.