23948sdkhjf

Bornholms højkapacitetsfærge får langt større kapacitet

Transportministeriet har godkendt en tillægskontrakt, der baner vejen for, at Molslinjens ’Express 1’ afløser den langt mindre hurtigfærge ’Max’ som såkaldt højkapacitetsfærge på Bornholm, når nybygningen ’Express 5’ indsættes senere i år

Det har været ventet længe – men nu er det officielt. Med en godkendt tillægskontrakt har Transportministeriet 22. februar opfyldt bornholmernes ønske om at beholde ’Express 1’ som højkapacitetsfærge ved siden af den kommende ’Express 5’.

Det skriver Molslinjen i en pressemeddelelse via Ritzau.

Vi tror og håber, at vi kan sælge de ekstra billetter – og det til priser, som Bornholmerne kender i forvejen i højsæsonerne Carsten Jensen, adm. direktør i Molslinjen

- Med ’Express 1’ og ’Express 5’ kan vi alle sammen have høje forventninger til mulighederne for at skubbe endnu mere på den positive udvikling på Bornholm, siger Molslinjens adm. direktør, Carsten Jensen i meddelelsen.

’Express 1’s ophold på Bornholm har krævet et tillæg til kontrakten om besejlingen af Bornholm. ’Express 1’ er en væsentlig dyrere færge, og da der ikke var udsigt til flere tilskudsmidler fra Transportministeriet, måtte der findes en alternativ løsning.

Evalueres om et år

Løsningen blev, at billetterne til ’Express 1’, svarende til kapaciteten på ’Max’, bliver solgt indenfor kontrakten. Den sidste del af kapaciteten på ’Express 1’ kunne sælges helt kommercielt for Bornholmslinjens risiko.

- Vi tror og håber, at vi kan sælge de ekstra billetter – og det til priser, som Bornholmerne kender i forvejen i højsæsonerne, siger Carsten Jensen.

Kontrakten med Transportministeriet løber i første omgang et år – herefter skal begge parter evaluere på ordningen.

- På den måde får vi det testet, så vi kan se, om vores beregninger for trafikken er rigtige, slutter Carsten Jensen.

Ekstra 400 passagerer

Ifølge Søfarts oplysninger har ’Max’ certifikat til 1.000 passager, mens ’Express 1’ må befordre op til 1.400 passagerer – altså en kapacitetsdifference på 400 som Molslinjen kan udbyde på almindelige kommercielle vilkår.

Molslinjen oplyser ikke noget om, hvorvidt 'Max' så skal beskæftiges fast på Kattegat mellem Aarhus og Sjællands Odde. 

Den nye kommende 'Express 5, der er bygget til kontrakten med Transportministeriet, bliver verdens største katamanhurtigfærge, når den indsættes i foråret. Den har således en kapacitet på op til 451 biler og 1.600 pasagerer.  

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11