23948sdkhjf

Gøteborgs gamle inspektionsskib skal på el-drift

Efter at have været i drift døgnet rundt som inspektionsskib i Gøteborgs havn siden 1979 er det nu på tide, at skibet, der meget passende hedder 'Hamnen', skifter til el-drift.

Målet er at kunne køre på batteristrøm 90 pct. af tiden David Falk, skipper og projektleder for elektrificeringen af skibet

Det fremgår af en pressemeddelelse fra havnen.

I maskinrummet på det aldrende fartøj forventes en total forvandling, da 'Hamnen's eksisterende dieselmotor vil blive erstattet af en helt ny elmotor med en effekt på 250 kW. Desuden vil der blive installeret en batteribank på 520 kWh med en vægt på fire til fem tons, som kan suppleres med yderligere batterikapacitet i fremtiden, hvis det er nødvendigt.

- Under ekstraordinære omstændigheder kan særlige anløb, uforudsete begivenheder eller ekstreme vejrforhold kræve ekstra rækkevidde, og derfor anvender vi også en ekstra dieselmotor. Skibets opgave er at være til rådighed i alle sammenhænge døgnet rundt, og derfor har vi brug for denne fleksibilitet. Men målet er at kunne køre på batteristrøm 90 pct. af tiden, siger David Falk, der er skipper og projektleder for elektrificeringen af skibet.

Sparer 67 ton CO2

Arbejdet vil blive udført på værft i løbet af foråret, og 'Hamnen' forventes at være i drift igen til efteråret.  

I dag er 'Hamnen' i aktiv drift i ca. 1.200 timer om året, hvilket betyder, at den forbruger ca. 25.000 liter diesel. Det svarer til 67 ton CO2, hvilket er 15 pct. af havneselskabets samlede emissioner.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11