23948sdkhjf

Stockholms autonome havnebus skal afgå hvert kvarter

Stockholm får - som Søfart tidligere har skrevet - til foråret en potientielt selvsejlende havnebus i lighed med den, som bliver testet i Aalborg. 

Både den danske og svenske havnebus vil have plads til omkring 24 passagerer, men hvor datoen for den danske start er uvis, er planen i Stockholm, at den skal indsættes fra foråret, og nu er der flere detaljer klar om den nyskabende færge, der sandsynligvis bliver verdens første i drift, der kan sejle autonomt. 

Afgang hvert kvarter

Planen er, at færgen, der er batteridrevet, skal afgå hvert kvarter, 15 timer i døgnet, fra de respektive kajer på Södermalm og Kungsholmen. Den vil derefter blive opladet om natten. 

Det oplyste Stockholm Ports i en pressemeddelelse onsdag.

- Det er glædeligt, at der er ved at blive etableret en ny færgeforbindelse, som vil gøre det lettere for stockholmerne at pendle. I en by, der i høj grad er bygget på øer, har søtransport mulighed for at bidrage endnu mere til bæredygtig transport. Den selvkørende færge over Riddarfjärden er en innovativ tilføjelse, som forhåbentlig vil være et stort aktiv for indbyggerne, siger Clara Lindblom (V), bestyrelsesformand for Stockholm Havn, i pressemeddelelsen.

Planlagt til autonom drift

I første omgang vil der være en operatør om bord, som skal sikre, at alt kører gnidningsløst. Senere vil færgen blive styret helt fra et kontrolrum på land.

- Det lyder måske lidt risikabelt for et skib at sejle uden fører, men en autonom færge er lige så sikker som en traditionel færge. Stockholmerne kan være sikre på, at vi med 150 års erfaring inden for skibsfart i Norge vil gennemføre det sikkert, siger Reidun Svarva i pressemeddelelsen.

Bygges i Norge

Det er det norske rederi Torghatten, der siden slutningen af sidste år har været en del af den svenskejede færgekoncern Nordic Ferry Infrastructure, der planlægger at sejle på Riddarfjärden i Stockholm mellem Södermalm og Kungsholmen med den autonome batteridrevne færge.

Færgen er designet og bygget af Brødrena Aa i Norge, og den har et autonomt system fra teknologileverandøren Zeabuz i Trondheim, Norge.

Der er ikke sat årstal på driftsstarten – men Aalborgs nye havnebus har trukket et spor af udvikling efter sig

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093