EU sætter regler for grøn brint
Efter mere end et års forsinkelse har EU-Kommissionen nu endelig offentliggjort de delegerede retsakter for de såkaldte RFNBO (Renewable Fuels of Non-Biological Origin), som indeholder kriterierne for, hvornår brint og Power-to-X-brændstoffer kan karakteriseres som værende grønne i EU.
Interesseorganisationen Green Power Denmark hilser i en pressemeddelelse overordnet EU-Kommissionens længe ventede definition af grøn brint og grønne PtX-brændstoffer velkommen, men ser også enkelte tidsler i retsakterne. EU-Kommissionens opgave har hele tiden været at finde den rette balance mellem den grønne legitimitet, uden at reglerne blev så restriktive, at det ikke kunne lade sig gøre i praksis. Forsinkelsen på over et år har skabt adskillige sværdslag undervejs ift. denne balance mellem EU-Kommissionen og de enkelte medlemsstater med særinteresser.
Dansk PtX-anlæg, der skal fremstille e-metanol til Mærsk, får 400 mio. kr.
- Vi hæfter os ved, at PtX-industrien endelig får den afgørende regulatoriske afklaring, som er et vigtigt skridt frem mod de mange PtX-projekters endelige investeringsbeslutninger, men må også konstatere, at kriterierne ikke er præcist, som vi havde håbet og arbejdet for, siger Michael Madsen, afdelingschef for Power-to-X i Green Power Denmark og fortsætter:
- De mange hensyn, som EU-Kommissionen har skullet balancere, har desværre resulteret i en ærgerlig inklusion af brugen af atomkraft i produktionen af grøn brint, som i vores optik er meget uhensigtsmæssig, da grøn brint og low-carbon brint bør holdes helt adskilt. Dertil kommer en lang overgangsperiode, som desværre også kan betyde, at der kommer mindre vedvarende energi, end vi havde håbet på.
Bygger verdens største eMetanol-anlæg i Esbjerg
Der er samtidigt fokus på, at EU-reglerne også gælder import, så der skabes lige vilkår mellem den grønne brint og de grønne PtX-brændstoffer, der produceres inden for EU og uden for EU.
- Det er vigtigt, at vi har fokus på at skabe lige vilkår mellem den grønne brint, der produceres inden for EU's grænser og den der importeres udefra. Det er dels vigtigt for den grønne legitimitet, men også særligt vigtigt i lyset af den store internationale konkurrence med bl.a. USA og Kina, siger Michael Madsen.
Rammerne skal hurtigt på plads
Retsakterne er blot ét element blandt en lang række afgørende rammevilkår, der skal falde på plads i både EU og herhjemme, før PtX-aktørerne kan træffe de endelige investeringsbeslutninger for de mange planlagte PtX-projekter.
- I EU skal hele Fit-for-55-pakken implementeres, så der sættes ambitiøse krav til aftagersektorerne af den grønne brint og grønne PtX-brændstoffer, fx skibs- og luftfarten samt industrien. Her er det også afgørende, at den grønne brint i videst muligt omfang holdes adskilt fra low-carbon brint, siger Michael Madsen og afslutter:
Nakskov får verdens største PtX-anlæg til skibsbrændstof
- På den hjemlige bane bliver det afgørende, at der hurtigst muligt træffes politisk beslutning om etablering af en dansk brintinfrastruktur, der kobles til Tyskland og det samlede europæiske brintnet. Dertil bliver det vigtigt, at vi i Danmark kan tilvejebringe tilstrækkelig billig grøn strøm hurtigst muligt. Derfor er det afgørende, at problematikken omkring Åben-dør ordningen hurtigst muligt løses, så aktørerne på eget initiativ kan sikre sig adgang til den nødvendige grønne strøm til de mange PtX-projekter.
Før retsakterne træder endeligt i kraft, har Rådet og Parlamentet nu to måneder til at vende tomlen op eller ned til EU-Kommissionens udspil.