23948sdkhjf

Orskov Yard: Dok 5 er en fuldtræffer

Efter de første to år i drift har Orskov Yards nyeste dok vist sit værd ved at have udvidet værftets kapacitet og forøget omsætningen betydeligt

48 skibe dokket, konstant booket, en forøgelse i den samlede kapacitet på 25-30 pct. og et stort, ekstra plus i regnskabet. Sådan lyder nøgleoplysningerne om Dok 5, Orskov Yards nyeste flydedok, efter to år i drift i Frederikshavn Havn, og det får skibsværftets administrerende direktør Lars Fischer til at være ”ganske tilfreds” med den blå dok.

- Det viser, at vi ramte rigtigt, da vi bestilte og fik bygget dokken for at få mere kapacitet og imødekomme den øgede efterspørgsel efter servicering fra fiskeriet, short sea-tankskibe og offshore-tonnagen. Dokkens dybgang på 8,5 meter giver os bl.a. mulighed for at servicere store skibe med stor dybgang, som tidligere måtte vælge et andet værft. Og store fartøjer med stor dybgang bliver det stadig flere af, siger Lars Fischer.

Historisk stort overskud

I sidste måned kunne han præsentere et regnskab for 2021/2022 med en omsætning på 699 mio. kr. og et historisk stort overskud på 52 mio. kr. 

Året forinden gav et plus på 36 mio. kr. og en omsætning på 680 mio. kr. – væsentligt højere end de foregående år. Stigningen i omsætningen skyldes i høj grad det nye værftsområde, hvor grad Dok 5 spiller en central rolle.

- Dokken beskæftiger i gennemsnit 100 fuldtidsstillinger om dagen oveni i værftets øvrige stillinger og har indtil videre kun været ledig i få dage. Siden vi tog Dok 5 i brug, har den haft omkring en fjerdedel af de i alt 200 skibe liggende, vi har haft på værft. På den måde har flydedokken bidraget væsentligt til, at vi har kunnet fastholde et højt aktivitetsniveau, siger Lars Fischer, der ikke forventer et rekordresultat næste år:

- Vores udnyttelsesgrad har været høj de seneste par regnskabsår, og det gør det svært at se, at vi skulle stige ret meget med vores nuværende produktionsapparat.

Vi orienterer os hele tiden i forhold til, hvordan markedet bevæger sig, og har en øget aktivitet af skibe, der vedligeholder offshore vindmølleparker

Øget fleksibilitet

Den 180 meter lange og 30 meter brede dok med en løftekapacitet på 10.000 ton blev bygget på det tyrkiske værft Hat-San og leveret til Orskov Yard i sommeren 2020. Godt et halvt år senere blev dokken taget i brug, da de nye kajanlæg i Frederikshavn Havn var færdige.

Det bragte Orskov Yard op på igen at have fire dokke, som værftet havde haft frem til 2016, hvor den mindste dok var udtjent og blev skrottet. I tillæg til Dok 5 indviede Orskov Yard forrige sommer et 25.000 kvadratmeter stort kajanlæg, hvor et nyopført maskin- og rørværksted på 1.600 kvadratmeter blev taget i brug sidste forår.

- Kombinationen af at blive ’fuldtallig’ med fire dokke i kraft af Dok 5 og værkstedet har givet vores drift et stort løft og øget fleksibiliteten på værftet til gavn for vores kunder, påpeger Lars Fischer.

Mens man på værkstedet blandt andet servicerer propellerudstyr, thrustere, ror og spil, bliver skibstyper som store nordatlantiske fabrikstrawlere, offshore-fartøjer og tankskibe ombygget, opgraderet og repareret i flydedokken.

For nylig blev et norsk offshore-fartøj efterset og klassefornyet i Dok 5, og før det fik et tilsvarende norsk konstruktionsskib installeret en batteripakke. 

I sommer lå værftets største skib nogensinde i Dok 4 i sommer: et 212 meter langt, amerikanskejet krydstogtskib med en tonnage på 40.844 GT. 

Endvidere er et større ekspeditionsskib i krydstogtklassen blevet ombygget, og inden længe vil en stor, canadisk trawler ankomme til værftet for overhaling i Dok 5.

Grøn omstilling fylder mere

Segmenternes investering og ombygning af skibe afhænger ofte af tendenser i samfundet og ændringer i eksempelvis fragtrater, oliepris, kvoter, love og energikilder, påpeger Lars Fischer. Det har bl.a. medført, at opgaver med relation til den grønne omstilling fylder stadig mere i ordrebogen hos Orskov Yard.

- Vi orienterer os hele tiden i forhold til, hvordan markedet bevæger sig, og har en øget aktivitet af skibe, der vedligeholder offshore vindmølleparker, såkaldte Windfarm Service Operation Vessels (SOV). Den form for mekanisk arbejde passer godt til os, forklarer Lars Fischer og tilføjer:

- Vi ligger geografisk godt placeret i forhold til at få mange af den type opgaver, fordi Nordeuropa er langt fremme med at etablere havvindmølleparker. 

Dok 5 er også bygget med grøn omstilling for øje, da den bl.a. er udstyret med miljøtanke og landstrømanlæg. Det forsyner dokkens elektrisk drevne komponenter såsom pumper og kraner og kan levere strøm til inddokkede skibe.

Foreløbig er Dok 5 som nævnt Orskov Yards seneste af slagsen, men det nye kajanlæg gør det muligt at etablere en endnu større dok – hvilket værftet ønsker at gøre på sigt. Projektet er dog stadig kun på tegnebrættet. På nuværende tidspunkt har Orskov Yard investeret knap 300 mio. kr. i det nye område, hvor Dok 5 befinder sig.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125