EU-chef: Plads til både tunnel og færger
Færger og tunnel kan eksistere side om side og udgøre konkurrerende alternativer, når Femern-forbindelsen åbner i 2029. Det mener Pat Cox, EU’s koordinator for Scan Med-korridoren.
Til FemernNews skriver EU-chefen, at valget mellem færge eller tunnel i sidste ende bliver et spørgsmål om pris samt værdien ved tidsbesparelser ved at bruge tunnelen for den enkelte bruger.
- For det bredere skandinaviske og tyske bagland vil tunnelen ikke blot tilbyde en ny rute, men også en ny konkurrencedygtig regional dynamik, der med tiden sandsynligvis vil blive afspejlet i stigende tunneltrafikmængder, skriver Pat Cox.
Støtter med 11 mia. kr.
EU støtter Femern-forbindelsen med i alt 11 mia. kr.
Dette er langt overvejende målrettet jernbanen, hvor tunnelen skaber en ny jernbaneforbindelse af høj kvalitet med tilhørende danske og tyske adgangsveje. Togtilbuddet vil være unikt, da der ikke vil være noget reelt, lokalt færgealternativ, skriver Cox.
For vejtrafikken skaber tunnelen et alternativ til færgerne. Dette gælder både for personbiler og godskøretøjer, men begge løsninger kan sagtens fungere sammen, mener han.
- Når det kommer til vejtransport, vil tunnelen og færgen sandsynligvis eksistere side om side som komplementære og endda konkurrencedygtige alternativer, skriver Cox.
Scandlines har hele tiden fastholdt, at man agter at sejle videre. Hvis det sker på fast timebasis, vil det, ifølge den seneste finansielle analyse for Femern, forlænge tilbagebetalingstiden med otte år.
Scanlines har desuden stævnet EU-Kommissionen, som man mener, har været for rundhåndede over for den danske stat og finansieringen af forbindelsen. Parterne mødtes tirsdag ved EU-domstolen i Luxemburg.
LÆS INTERVIEW MED PAT COX - HOLD ØJE MED FEMERNNEWS