23948sdkhjf

Stena Line søsætter ny færge

Tirsdag blev Stena Lines nye færge 'Stena Ebba' navngivet. Færgen er den anden af de to nye E-flexer-færger på ruten Karlskrona-Gdynia

Stena Line har netop søsat rederiets nye E-flexer-færge i Sverige. Den skal sejle på ruten Karlskrona-Gdynia. 

'Stena Ebba' er en af de største færger, der er indsat i den almindelige færgedrift i Østersøen. Skibets længde på 240 meter giver plads til 1.200 passagerer og op til 200 lastbiler og en fragtkapacitet på 3.600 meter, hvilket booster kapaciteten med 60 procent sammenlignet med den tidligere færge på ruten. Det skriver Stena Line i en pressemeddelelse. 

- Indsættelsen af vores nye, moderne færge 'Stena Ebba' i den sydlige del af Østersøen er Stena Lines svar på forbrugerefterspørgslen i et dynamisk og økonomisk område i forsat vækst, siger Niclas Mårtensson, adm. i Stena Line, i meddelelsen og uddyber: 

- Vi har drevet færgeruten i mere end 25 år, og med vores nye E-Flexer-færger vil vi gøre det muligt for vores partnere at vækste deres forretninger, forbedre adgangen til andre markeder og vedligeholde de europæiske forsyningskæder.

Modernisering af ruten

Det er en helt ny færge – den ankom for nyligt til ruten Gdynia-Karlskrona direkte fra skibsværftet. Færgen er i stand til at bruge landstrøm ved anløb i havnene, og indretningen på færgen er i skandinavisk stil med panoramavinduer.

- Med indvielsen af 'Stena Ebba' på ruten Gdynia-Karlskrona, såvel som med den tidligere introduktion af søsterskibet 'Stena Estelle', er vi trådt ind i starten af en ny fase i udviklingen af vores rute. Vi er glade for at kunne tilbyde vores kunder moderne skibe på markedet. Moderniseringen af vores flåde vil øge kapaciteten mærkbart, hvilket ikke kun er vigtigt for os og vores kunder, men for hele regionen og de lande, som vi forbinder, sagde Marek Kiersnowski, Trade Director BR BSS in Stena Line i meddelelsen.

Stena Line har gennem de seneste år arbejdet for at modernisere færgeforbindelsen Gdynia-Karlskrona. I juni 2022 blev driften flyttet til den nye færgeterminal i Gdynia, hvor skibe på 240 meter kan anløbe, og som giver mulighed for udvikling af tilbud til flere forskellige typer transportmidler på grund af den tætte placering til jernbanen. I september blev den nye færge 'Stena Estelle' indsat på ruten, og nu er også ,Stena Ebba, indsat på ruten.

På den anden side af havet halter havnen i Karlskrona ikke bagefter, hvad angår moderniteten. I de 25 år, hvor Stena Line har drevet færgeruten til Polen, har havnen udviklet sig til en moderne terminal, der både imødekommer den stigende efterspørgsel fra passagerer, lige så vel som den håndterer den større mængde fragt.

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078