Øget risiko for brande på skibe i litium-ion-batterier
De seneste år har der været flere eksempler på, hvordan skibsfarten er blevet ramt af brande, der er opstået eller har udviklet sig kraftigt i forbindelse med i litium-ion-batterier, og i en ny specialrapport fra forsikringsselskabet Allianz rangerer brand og eksplosion som den vigtigste årsag til havforsikringstab i årene 2017 til 2021. Rapporten afslører også, at der er en voksende trussel om brande forårsaget af litium-ion-batterier, der ikke opbevares, håndteres eller transporteres korrekt.
2022 bød på flere af de brandhavarier branchen allerede har ekstra fokus på
Rapporten fremhæves i et indlæg på Splash24/7, hvor Simon Hodgkinson, der er leder af tabsforebyggelse hos West P&I, gør opmærksom på, at dedikerede kurser er et must for at sikre søfolks liv.
"Den største bekymring er, at brandslukningsmandskab ikke har en standardmetode til at slukke en ild, der stammer fra et litium-ion-batteri. Nogle brandmænd anbefaler at kaste et tæppe over ilden, mens andre foreslår at kaste et brændende elektrisk køretøj ned i en enorm tank med vand," skriver han i indlægget.
Selvom sådanne farer er blevet rapporteret bredt, er der lidt snak i den maritime industri om de inkonsekvente træningsmetoder til at håndtere brande forårsaget af litium-ion-batterier ombord på skibe. Simon Hodgkinson, leder af tabsforebyggelse hos West P&I
Hul i ekspertisen
Simon Hodgkinson peger på, at beskadigede celler i litium-ion-batterier er tilbøjelige til at overophedes, udstøde brændbare og giftige gasser og påvirke omgivende celler som en del af en eksplosiv kædereaktion kaldet termisk løbsk.
"Selvom sådanne farer er blevet rapporteret bredt, er der lidt snak i den maritime industri om de inkonsekvente træningsmetoder til at håndtere brande forårsaget af litium-ion-batterier ombord på skibe," skriver han og videre "kun få, om nogen, STCW-brandbekæmpelsesprogrammer dækker litium-ion-batterier. Det skaber et hul i ekspertise, hvilket gør det utroligt svært at vide, hvilken type uddannelse søfarende skal modtage."
Han peger også på, at mange besætningsmedlemmer har begrænset viden om selve den type brande og de medfølgende advarselsskilte, hvilket kan bringe besætningsmedlemmernes liv i fare.
"Uden uddannelse kan søfarende ikke forventes at forsøge at forhindre beskadigede litium-ion-celler i at skabe en termisk løbsk kædereaktion, som kan udløse en brand i et elektrisk køretøj, så kraftigt, at det ville have brug for 150.000 liter vand for at slukke," skriver han i indlægget.
Nyeste udstyr til overvågning
Simon Hodgkinson opfordrer til, at der på kort sigt bør tilføjes moduler, der adresserer farerne ved litium-ion-batterier, til eksisterende STCW-brandbekæmpelseskurser.
"Desuden har vi brug for specifikke træningsprogrammer, der er etableret globalt og drevet af eksperter, der kan lære søfarende, hvordan de skal håndtere denne potentielt livstruende fare," skriver han.
Ud over uddannelse er der også brug for at sikre, at skibe har det rigtige udstyr om bord til at håndtere en litium-ion batteribrand i overensstemmelse med, hvad de er blevet lært. Desuden peger han på, at der er brug for mere viden om, hvordan elbil lastes på skibene, hvor en brand i elbil hurtigt kan sprede sig til andre biler og ende i en katastrofe, hvor hele skibet udbrænder, som det var tilfældet med 'Felicity Ace', der efter en omfattende brand ombord endeligt sank under bugsering ind til havn.
Udbrændt bilskib er sunket i Atlanterhavet
Med de aktuelle dårlige muligheder for at slukke en litium-brand foreslår Simon Hodgkinson, at rederierne investerer i de nyeste brandsikringssystemer såsom infrarøde kameraer og varmesensorer, der kan registrere problemer, før en termisk løbsk opstår.
"Ved at installere moderne detektionssystemer kan maritime virksomheder sikre livet for søfarende, der mangler viden eller uddannelse til at håndtere flammer forårsaget af meget flygtige litium-ion-batterier," lyder opfordringen.