Ny propel skærer 11 pct. af Gedser-færgernes energiforbrug
Som led i Scandlines grønne målsætning er farten på overfarten Gedser-Rostock sænket fra 20 knob til 16 knob. Beslutningen har dog betydet, at færgerne ikke længere yder optimalt i forhold til det oprindelige design, der er baseret på en hastighed på 20 knob.
Scandlines køber støjsvage, grønne thrustere
Derfor har Scandlines valgt at udskifte centerpropellen med en lidt mindre udgave med fem blade. Den nye propel har en diameter på 4,2 meter, mens den oprindelige propel havde en diameter på 4,6 meter.
Udskiftningen betyder ifølge Scandlines en forbedret virkningsgrad og færre vibrationer. Det skulle også medføre mindre risiko for bundskader.
Scandlines øger sikkerheden med nummerpladegenkendelse
Med den nye propel bliver overfartstiden to timer samtidig med, at Scandlines skærer 11 procent af fremdrivningsenergien og CO2-udledningen.
Fakta: Nye blade på centerpropellen på Scandlines Gedser-Rostock-hybridfærger
- Diameter: 4,2 meter (tidl 4,6)
- Antal blade: 5
- Vægt: Hvert blad vejer 1.223 kg
- Besparelse på fremdrivningsenergi: 11 procent
- CO2-reducering: 11 procent
Kilde: Scandlines