Leder: Politisk makværk
DER ER tale om et stykke gedigent, politisk makværk. Sådan lyder - i omskrevet form - den mest gennemgående konklusion i den analyse, som Rigsrevisionen offentliggjorde lige før jul. Intet af det, som man normalt fremhæver som fordelene ved et velfungerende, liberaliseret marked, er blevet til virkelighed. Det gamle statslodseri, Danpilot, har spillet gevaldigt med musklerne på det 'liberaliserede' lodsmarked: Virksomheden har beskyttet sit marked på en måde, der ikke altid har set kønt ud. Man har formået at holde priserne på udvalgte lodsydelser på et - ifølge Rigsrevisionen - højt niveau, og har brugt overskuddet til at købe ejerandele i en række af de små og selvstændige lodserier, der har haft ambitioner om at gøre sig gældende på det nye marked.
DET ER svært at skyde på Danpilot, som i sagens natur har benyttet sig af alle tilgængelige virkemidler til at beskytte sit marked, fastholde sine kunder, udnytte sine stordriftsfordele og opretholde et for virksomheden attraktivt prisniveau på sine ydelser. Alt andet ville da også have været dårlig virksomhedsledelse. Det er derimod helt indlysende at skyde på Erhvervsministeriet, som har haft ansvaret for at gøre liberaliseringen af lodsmarkedet til virkelighed. Det er som om, at embedsmændene på Slotsholmen ikke rigtig har ønsket at besvære sig med at gå ned i detaljerne. Som Søfart har afdækket, kan der peges på helt indlysende elementer, som burde være håndteret, men som er faldet til jorden. Et eksempel er spørgsmålet omkring Danpilots lodsbåde, som Danpilot råder over, men som statslodseriet ikke er forpligtet til at dele med nye aktører. Det var ellers det, som Lodslovsudvalget helt tilbage i 2004 fremhævede som en af forudsætningerne for et velfungerende, frit marked. Det svarer til, at man i sin tid havde liberaliseret de jyske jernbanestrækninger uden at forpligte DSB til at overdrage sit materiel til en evt. ny og billigere operatør på de konkurrenceudsatte strækninger.
DER ER flere lignende eksempler på markante svigt fra de politiske arkitekter bag liberaliseringen. Det er forstemmende, at gennemførelsen har været så sjusket. Mange påstår, at lodsmarkedet hverken kan eller bør liberaliseres. Indtil videre er der ingen, der kan vide, om det kan lade sig gøre - for i dag har vi Rigsrevisionens ord for, at gennemførelsen indtil videre har været håbløs.
I dag ved vi, at liberaliseringen indtil videre har været håbløs