Danpilot både hæver og sænker priserne
Fra årsskiftet har Danpilot reduceret prisen på transitlodsninger og justeret dem på ikkelodspligtige regionallodsninger. Det skriver det statslige lodseri i en pressemeddelelse.
Prisfaldet kommer en lille måned efter, at Rigsrevisionen kom med en rapport om det danske lodsvæsen, som konkluderede at liberaliseringen ikke havde givet de ønskede resultater. Heraf var priserne også nævnt, for det var håbet, at de ville falde i takt med en øget konkurrence. Det er dog i store træk ikke sket.
Rapporten konkluderede nemlig, at gennemsnitsprisen for Danpilots havnelodsninger er steget med 42 pct. siden 2013. Prisen på transitlodsninger er faldet med 4 pct., mens den gennemsnitlige pris på transitlodsninger uden storkunderabat er steget siden 2016.
Men nu er priserne på transitlodsninger sænket med 3 pct., mens priserne på ikkelodspligtige regionallodsninger er øget med 15 pct. Med denne regulering, forventer Danpilot fortsat, at lodseriets gennemsnitspriser på regionallodsninger vil forblive blandt de laveste i Norden.
Prisen er reduceret gennem en årrække
Danpilot skriver, at de reducerer prisen for at matche det reelle omkostningsniveau og afvikle krydssubsidieringen, og at de har gennem en længere årrække har reduceret prisen for transitlodsninger i tråd med den gældende lov om at fjerne krydssubsidieringen til regionallodsninger. Lovens intention for regionallodsninger er, at prisen skal afspejle omkostningerne ved serviceniveauet.
Efter de regionale lodsninger blev liberaliseret, er der ifølge Danpilot sket nødvendige, løbende prisjusteringer, med undtagelse af 2020, hvor DanPilot valgte at holde alle priser i ro i en meget usikker periode for den maritime branche i Danmark. Dette har været i tråd med liberaliseringen af lodsmarkedet og har været nødvendigt for at følge samfundets økonomiske udvikling og for at justere priserne til et mere normaliseret niveau.
De sidste år har været præget af mange ekstraordinære hændelser, hvilket har skabt store udsving i markedet. Trods den dynamiske markedssituation er forsyningssikkerheden på lodsninger blevet opretholdt døgnet rundt i hele landet.
Priserne skal afspejle omkostningerne
Ifølge liberaliseringen af lodsmarkedet skal der bl.a. sikres lavere priser på transitlodsninger ligesom priserne ved regionallodsninger skal hvile i sig selv og dermed justeres til de reelle omkostninger ved serviceniveauet.
Det fremgår desuden fra lovarbejdet til liberaliseringen, at krydssubsidieringen, der begunstiger regionallodsninger på bekostning af transitlodsninger, skal afvikles. DanPilot forholder sig som selvstændig offentlig virksomhed loyalt overfor den gældende lov, der blev vedtaget ifm. liberaliseringen af lodsområdet, hvilket er afspejlet i prisreguleringen.
- Vores prioritet er at levere sikkerhed i verdensklasse og høj service til skarpe priser. På grund af forsyningspligten og vores tunge samfundsansvar har prissætningen af lodsydelserne et større hensyn end DanPilots forretningsmæssige økonomi. Det er vi meget bevidste om, hvorfor vi fortsætter vores fokuserede arbejde med at styrke driften og øge effektiviteten. Det er et særdeles vigtigt fokusområde for fortsat at kunne tilbyde markedskonforme og skarpe priser uden at gå på kompromis med sikkerheden, siger adm. direktør Erik Merkes Nielsen, DanPilot, i meddelelsen.