Ny Scandlines-elfærge får virtuel tvilling
To-tredjedele af stålpladerne til PR24 er nu skåret på værftet Cemre i Tyrkiet, og færgen består i øjeblikket af otte sektioner, der allerede er placeret på beddingen. Der arbejdes på yderligere 16 sektioner.
I tæt samarbejde med Scandlines site-team er værftet også i gang med at udvikle en 3D-model af færgen, så man digitalt kan bevæge sig rundt på færgen og samtidig sikre, at arbejdstegninger og 3D-model opdateres sideløbende med byggeriet med korrekte og korrigerede informationer.
Største batteripakke
Når færgen indsættes på Femern Bælt i 2024, kan den oplades med grøn strøm på blot 17 minutter i Rødby.
Den schweiziske batteriproducent Leclanché står for den rekordstore batteripakke, der med en kapacitet på 10 MWh bliver den hidtil største litium-ion-batteri-installation på en færge.
Ifølge Scandlines er byggeaktiviteterne i fuld gang på havnene i Rødby og Puttgarden, der skal bygges om, så PR24 også kan få lastbiler på øverste vogndæk.
PR24 - emissionsfri Scandlines-fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden
- Længde: 147,4 meter
- Bredde: 25,4 meter
- Design dybgang: 5,30 meter
- Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
- Maksimalt antal passagerer: 140
- Servicefart: 16/10 knob
- Batterisystem: 10 MWh
- Opladning i havn (Rødby): 17 minutter
- Investering: 80 millioner EUR
Kilde: Scandlines