23948sdkhjf

Ny Scandlines-elfærge får virtuel tvilling

Samtidig med at værftet bygger Scandlines nye emissionsfrie færge i Tyrkiet får færgen også en virtuel tvilling

To-tredjedele af stålpladerne til PR24 er nu skåret på værftet Cemre i Tyrkiet, og færgen består i øjeblikket af otte sektioner, der allerede er placeret på beddingen. Der arbejdes på yderligere 16 sektioner.

I tæt samarbejde med Scandlines site-team er værftet også i gang med at udvikle en 3D-model af færgen, så man digitalt kan bevæge sig rundt på færgen og samtidig sikre, at arbejdstegninger og 3D-model opdateres sideløbende med byggeriet med korrekte og korrigerede informationer. 

Største batteripakke

Når færgen indsættes på Femern Bælt i 2024, kan den oplades med grøn strøm på blot 17 minutter i Rødby. 

Den schweiziske batteriproducent Leclanché står for den rekordstore batteripakke, der med en kapacitet på 10 MWh bliver den hidtil største litium-ion-batteri-installation på en færge.

Ifølge Scandlines er byggeaktiviteterne i fuld gang på havnene i Rødby og Puttgarden, der skal bygges om, så PR24 også kan få lastbiler på øverste vogndæk. 

PR24  - emissionsfri Scandlines-fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden

  • Længde: 147,4 meter
  • Bredde: 25,4 meter
  • Design dybgang: 5,30 meter
  • Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
  • Maksimalt antal passagerer: 140
  • Servicefart: 16/10 knob
  • Batterisystem: 10 MWh
  • Opladning i havn (Rødby): 17 minutter
  • Investering: 80 millioner EUR

Kilde: Scandlines

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063