Nyt partnerskab sætter skub i udbygningen af havvind
Inden 2030 skal Danmarks havvindkapacitet firedobles med ni gigawatt. Hvis det skal lykkes, skal der markant mere fart på udbygningen af havvindmøller, end der er i dag. Derfor er seks organisationer gået sammen i et nyt partnerskab, der skal sikre, at Danmark udnytter sit havvindpotentiale.
Bag partnerskabet står Dansk Industri, Green Power Denmark, Brintbranchen, Dansk Metal, Danske Rederier og Forsikring & Pension.
Dermed samler Partnerskabet for Havvind hele værdikæden fra finansiering, serviceskibe, til produktion og distribution.
- Den grønne vej ud af klima-, energi- og forsyningskrisen kræver, at vi kommer op i et helt andet gear i den grønne omstilling, og at vi får udbygget mere havvindenergi i en fart. I dag går processerne simpelthen for langsomt, og der ligger en stor opgave i at sikre, at der for alvor bliver rykket. Med det nye partnerskab samler vi stærke kræfter, viden og kompetencer, og vil sammen være med til at sikre Danmarks grønne førerposition, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri i en meddelelse om samarbejdet.
I dag tager det ca. ni år at bygge en havvindmøllepark fra det er politisk besluttet til møllerne snurrer. Men det mener organisationerne bag partnerskabet, at det kan gøres smartere og hurtigere.
- Fremover skal vi ikke udbyde én havvindmøllepark ad gangen, men vi skal i stedet udbyde de ni gigawatt havvind, der er planlagt i Danmark frem mod 2030, på én gang. De udbud skal være på plads i 2023. For klimakrisen, den sikkerhedspolitiske situation og de høje energipriser kalder på en hidtil uset udbygning af grøn energi - i omfang og tempo, siger Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark.
Gå i dialog
Partnerskabet gør desuden opmærksom nødvendigheden af, at energiinfrastrukturen optimeres, så energien kan blive transporteret til millioner af borgere og virksomheder og slutteligt gøre Danmark til nettoeksportør af grøn energi og Power-to-X.
- I Danmark kan vi bygge, udskibe, opsætte, servicere og nedtage havvindmøller. Det er unikt, at vi er i stand til at levere i alle dele af værdikæden, og det har givet os en førerposition. Havvind er grønt brændstof til vores samfund, men det er også grønt brændstof til vores arbejdsmarked. Det skal vi bygge videre på, i Danmark og i resten af verden. Derfor går vi nu sammen i "Partnerskabet for Havvind, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
Partnerskabet peger på, at den største udfordring for, at den grønne omstilling lykkes, er manglen på kvalificeret arbejdskraft.
- Vi er kommet til et tidspunkt, hvor vi bliver nødt til at kigge hinanden i øjnene og være helt ærlige: Det kan ikke lade sig gøre at gennemføre alle de gode og ambitiøse grønne planer, hvis vi ikke også får mange flere dygtige faglærte. For det er jo dem, der skal lave den grønne omstilling ude i virkeligheden. Derfor er der brug for, at politikerne investerer massivt i vores unge mennesker på erhvervsskolerne, siger Dansk Metals formand Claus Jensen.
Partnerskabet vil blandt andet gå i dialog med politikere, myndigheder, universiteter, tænketanke og eksperter for at opbygge viden og sætte fokus på de reelle udfordringer for derved også at kunne levere konkrete løsninger, der kan omsætte klimamålsætninger til konkret handling, hedder det i meddelelsen.