Danpilot finder ros i Rigsrevisionens rapport
Rigsrevisionens undersøgelse fremfører kritiske bemærkninger af Danpilot, men rapporten påpeger også, at Danpilot har haft den bedste produktivitetsfremgang sammenlignet med andre lodserier i Norden. Det fremhæver Danpilot i en pressemeddelelse.
Statsrevisorer svinger pisken: Lodsreform har været en eklatant fiasko
Danpilot fremhæver også, at selskabet gennem hele sin levetid har haft et glimrende samarbejde med Rigsrevisionen og i undersøgelsesperioden bidraget aktivt ved at give adgang til al relevant data og information for på den måde at hjælpe til at undersøgelsens gennemførelse.
- Lodsområdet er altafgørende for sikkerheden til søs i danske farvande, og det er som udgangspunkt kun sundt at blive set på med øjne udefra. Vi tager beretningen til efterretning og kan som virksomhed altid blive dygtigere, siger Erik Merkes Nielsen, administrerende direktør hos Danpilot i pressemeddelelsen.
Førende på produktivitet i Norden
Ifølge Danpilot konkluderer Rigsrevisionens rapport, at Danpilot har haft den bedste produktivitetsfremgang i perioden sammenlignet med andre lodserier i Norden, men Danpilot indrømmer samtidig, at produktiviteten isoleret set ikke er øget siden 2013 på grund af en række faktorer.
- Det handler blandt andet om, at de lodsede skibe sejler 16 – 20 pct. langsommere grundet kundernes hensyn, at Danpilot nu også skal løfte den krævende lodsningsforpligtelse på Grønland, samt at Danpilot i 2020 og 2021 under corona-pandemien fulgte den politiske opfordring om at udvise samfundssind og ikke opsige medarbejdere på trods af faldende efterspørgsel, forklarer Erik Merkes Nielsen.
Han fremhæver desuden, at mange af konklusionerne i undersøgelsen er positive over for Danpilots arbejde.
- Kundetilfredsheden har været på et højt og stabilt niveau siden 2014, samtidig med at Danpilot i hele undersøgelsesperioden har formået at drive en sund forretning med positivt årsresultat, uden at det har kostet én eneste skattekrone, påpeger Erik Merkes Nielsen og forklarer videre, at lovens intention har været at Danpilot skal levere skarpere priser, forstået som en rabat til kunder ved gennemsejlads i transitten, samt at priserne ved havnelodsninger skal hvile i sig selv og ikke være et underskudsgivende segment, hvilket Danpilot lever op til.
Shipping- og havnevirksomheder enig i kritik af lodsområdet
- Det er fuldt forståeligt, at interesseorganisationen Danske Shipping og Havnevirksomheder argumenterer for lavere priser i havnene, det er organisationens formål at skabe de bedste vilkår for deres medlemmer. Det står dog i modstrid til, at priserne for lodsydelse i havnene med lovens ændring i 2014 skulle gøres skarpere, hvorved de underskudsgivende lodsninger skulle have justeret prisen, så omkostningerne blev dækket, påpeger direktøren og fortsætter:
- Der er tale om en implementering af den lovbestemte prisjustering, og jeg noterer, at medlemmerne ved DSHV også sørger for at få dækket deres omkostninger gennem løbende justeringer af deres priser.