Statsrevisorer svinger pisken: Lodsreform har været en eklatant fiasko
Danpilot er en skuffelse.
En spritny rapport fra statsrevisorerne kritiserer manglende resultater inden for både pris og sikkerhed, efter at det statslige lodsvæsen blev omdannet til en selvstændig offentlig virksomhed.
Statsrevisorerne kritiserer manglende resultater og mindsket sikkerhed i de to transitruter, efter at det statslige lodsvæsen blev omdannet til en selvstændig offentlig virksomhed.
Ingen af hovedformålene med Folketingets beslutning i 2013 er opnået, erklærer statsrevisorerne, som er udpeget af Folketinget til at holde øje med anvendelsen af skattekronerne.
Konkurrence på lodsmarkedet er begrænset, gennemsnitsprisen er ikke faldet for alle typer lodsninger, og der foretages færre lodsninger.
Det medfører risiko for, at sejlads- og miljøsikkerheden forværres i danske farvande forværres, konkluderer statsrevisorerne.
Overskud brugt til ekspansion
Erhvervsministeriets har svigtet tre steder.
For det første har ministeriet ikke opsat rammer for Danpilots opkøb af ejerandel i tre konkurrerende lodserier, som tilsammen udfører 9 af 10 lodsninger i danske farvande.
Dernæst har virksomheden brugt overskuddet til at polstre sin egenkapital frem for at sænke priserne.
Ingen lodsdata for Øresund
For det tredje har ministeriet ikke fået lodsdata for Øresund. Følgelig har ministeriet været afskåret fra at sende flagstatsskrivelser til registreringslande, når et skib har trodset IMO's anbefaling om at tage lods om bord.
Det udgør potentielt en fare for sejlads- og miljøsikkerheden, konkluderer Rigsrevisionen i sin beretning.
Det er kun Rute T gennem Storebælt, at ministeriet har kunnet følge op med en påmindelse om IMO's anbefaling. Anvendelsen af lodser er i øvrigt faldet siden 2013.
Havnelodsninger 42 pct. dyrere
Gennemsnitsprisen for Danpilots havnelodsninger er steget med 42 pct. siden 2013.
Prisen på transitlodsninger er faldet med 4 pct., mens den gennemsnitlige pris på transitlodsninger uden storkunderabat er steget siden 2016, oplister statsrevisorerne.
Lønudgifterne til lodser er steget med 5 pct. ud over den generelle lønudvikling, uden at der er sket en tilsvarende stigning i antallet af lodsede sømil.
"Utilfredsstillende"
Kritikken er dog ikke i den skarpeste ende, når statsrevisorerne finder det "utilfredsstillende, at Erhvervsministeriet ikke i tilfredsstillende grad har understøtte Folketingets intentioner med konkurrenceudsættelsen af lodsområdet og etableringen af DanPilot som selvstændig offentlige virksomhed."
Mindre overarbejde
Erhvervsministeriet har fire måneder til at svare.
Statsrevisorerne bemærker på forhånd, at DanPilot har taget initiativer til at mindske omkostninger og forbedre produktiviteten. Eksempelvis er udgifterne til transport faldet med 22 pct. og overtidsbetaling med 42 pct. fra 2013 til 2021.